• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com)
Hello There, Guest! Login Register


Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: Ruby, jalokivi vai roskaa?
Thread Modes
#1
Olen opiskellut jo hyvän ajan ohjelmointia ja sen alahaaroja. Käsittelyssäni on ollut C++ pääasiallisesti, ja viimeaikoina myös hieman python. Suuntaus kuitenki vie enimmäkseen peliohjelmointiiin ja siksi remmissä ovat olleet mm. SDL ja Allegro.    Kuitenkin viimeaikoina mieleeni on painautunut tuo jo menneisyydestä tuttu RUBY, kieli jota RPGM tukee. Vasta opiskeltuani syvemmin ohjelmointia, tulin ymmärtämään myös RPG Makerin todellisen potentiaalin. Miten monipuoliseksi, ja peräti jopa rajoittamattomaksi ohjelma voikaan tulla kun sinulle annetaan mahdollisuus muovata kaikkea.

Kysymyksiä tätä kieltä kohtaan on paljon, ja tämä tuntuu vähintäänkin oikealta osiolta aloittaa keskustelu aiheesta. Onko Ruby todellakin hyvä kieli peliohjelmointiin? Mitkä ovat sen heikkouksia?

Tiedän kuitenkin jo entuudestaan, että rubyn vahvoja puolia on dynaaminen lataaminen ja täysivaltainen objekti ohjelmointi(OOP kuulostaa mukavalta).

Tarkoitukseni ei ole aloittaa liekitystä aiheesta C++ vs Ruby, vaan pikemminkin laajentaa ymmärrystä kieltä kohtaan.  
Mikäli todellakin rubystä löytyy potentiaalia.. saattaa olla, että siirrän C++/Allegro työnä olevaa RPG-moottorin kasaamista.    Kiinnostaisi myös tietää että onko ihmisillä syvempää kokemusta kielestä?    Miten vaikuttava ruby on todellisuudessa(henkilökohtainen olettamus on, että erittäin suuri.) RPGM:n sisällä olevien pelimekaniikkojen suhteen, ja muutenkin?
Join the forums they said.
 
Reply
#2
Vähän hankala kysyä tällä foorumilla mitään tuollaista kun kukaan täällä ei tiedä Rubysta yhtään mitään :/
 
Reply
#3
Quote:Vähän hankala kysyä tällä foorumilla mitään tuollaista kun kukaan täällä ei tiedä Rubysta yhtään mitään :/

Eh?
RGSS = Ruby Game Scripting System
Join the forums they said.
 
Reply
#4
Mursu varmaan tarkoitti ettei lähes kukaan foorumeilla osaa käyttää rubya.
 
Reply
#5
Noh, kärsivällisesti replyjä odotellessa Smile
Korkkasinkin tossa "Game Programming with Python, Lua and Ruby" nimisen kirjan saadakseni alustavaa käsitystä. Valitettavasti kyseessä on vain yleiskatsauksen antava tapaus ;_;
Join the forums they said.
 
Reply
#6
Itselleni ruby on kieli, jolla olen saanut eniten aikaan vähimmällä ymmärryksellä.

Oikeasti osaan lähinnä Visual Basicia, johon sain teini-iässä opetusta koulun järjestämän vuoden mittaisen kurssin kautta. C++:n ja Object Pascalin alkeita opettelin samoihin aikoihin ja osaan tehdä niillä yksinkertaisia laskutoimituksia.

Rubyyn törmäsin RPG Maker XP:n kautta. Sen kanssa olen edennyt "perse edellä puuhun"-taktiikalla lukeamalla ja muokkaamalla valmiita skriptejä ja katsomalla, mitä tapahtuu. Jotenkin Ruby tuntuu samankaltaiselta, mutta ymmärrettävämmältä kieleltä kuin C++, mikä on tietty puhtaasti harrastelijan mielipide. RPG Makerin ulkopuolelta osaan Rubylla juuri ja juuri kääntää Hello Worldin... Varsinaisiin kysymyksiisi en siis osaa vastata, pahoittelen.

Ajattelin opetella Rubya kunnolla heti, kun seuraavan kerran ehdin (eli kesällä). Osaisitko suositella jotain kirjaa, jota seuraamalla kieleen pääsisi nopeasti sisälle?
 
Reply
#7
Quote:Osaisitko suositella jotain kirjaa, jota seuraamalla kieleen pääsisi nopeasti sisälle?

Mulla on tossa 13 kirjaa aiheesta. Katsastelen helmet huomenna(tänään) ja ilmoittelen asiasta. Muutama lupaavanoloinen kirja tuolta löytyi kuitenkin näin alustavasti. Maanantai rapeat päällä ja lanit samassa kombossa, kiitos ja kuittaus.

Tuo "Game Programming with Python, Lua and Ruby" on luettavaa materiaalia mikäli hakee pelkästään kilpailutusta eri kielien välillä.    Eilisen etsinnän perusteella rubyssä(mikäli RGSS ei laskettu) taitaa olla "tietyllä tasolla" ongelmana 2D pelien tekeminen, "ironista". Ainakin suositeltu grafiikka API(ohjelmointi kirjasto) rubylle on Rubygame, mutta tutorialien puute on kova. Verkosta löytyy muutamat "hello world"-tutorialit ja neuvoja pikselin sijoittamisesta näytölle. Eli todellisuudessa en ole vain vielä ole onnistunut löytämään hyvin tuettua apia.
Hmm.. Ei voi väittää kirjastoja huonoiksi koska ne noudattavat vain sen kielen syntaksia Smile  
Tästä on hyvää vauhtia tulossa melkoinen ohjelmointiromaani, mutta kehittävä on kehittävää.

ps. Olen opiskellut nyt nopeasti rubyn syntaksin teoriaa ja perusteita RGSS varten. Toivottavasti se "hyvä" grafiikka api kuitenki löytyy.
EDIT: Menot jatkuu, joten kirjojen tarkastaminen jää tältä päivältä Smile
Join the forums they said.
 
Reply
#8
Noniin, mainittua isommalla viiveellä tässä hieman maisteltavaa aiheesta ruby.
Join the forums they said.
 
Reply
#9
Mitä ylitsevuotavimmat kiitokseni.
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)