• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com)
Hello There, Guest! Login Register


Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: Opas Näin suunnittelet pelin
Thread Modes
#1
Tässä tulee tuto, jossa annan suuntaa antavia ohjeita pelin suunnitteluun. Eikä pelkästään vain juonen, vaan ihan kaikeen peliin liittyvän suunnitteluun. Tutoni olisi tarkoitus olla mahdollisimman kattava ja helposti ymmärrettävä. Ensimmäisenä tulee kaikki, mitä pitää muistaa suunnitella, jonka jälkeen lopulta tulee miten suunnitella. Toivon mieluiten rakentavia kommentteja (n00beille: kommentteja, joissa on ohjeita tuton parantamiseen). Toivottavasti tästä tulee olemaan jonkin sortin hyötyä. Smile



Osa 1: Ydin

1. Tyylilaji
Tyylilajin kohdalla lienee selvää, mikä on yleisin tyylilaji RPG Maker Finlandin sivustolla. Mutta ohjelmalla pystyy tekemään muunkinlaisia pelejä. Eli roolipelin lisäksi voi tehdä myös puzzlepelejä, seikkailupelejä, ajanviettopelejä, you name it. Tyylilaji on tärkeä valinta, joka kannattaa valita melkein ensimmäisenä.

2. Painopiste
Peli painottuu yleensä johonkin tiettyyn päämäärään tai toimintaan. Se voi painottuua esimerkiksi tarinaan, taisteluun, toimintaan, tutkimiseen, ihmissuhteisiin, moraaliin, pisteiden keruuseen, pelastamiseen, henkilökohtaisen päämäärän saavuttamiseen tai vain kentän läpi pääsyyn. Painopiste on erittäin tärkeä asia, jota ei koskaan saa unohtaa. Esimerkiksi sotapeli painottuu useinmiten taisteluun ja toimintaan, lisäksi joskus myös tutkimiseen ja pelastamiseen, kun taas Mariot perustuvat selvästi pelastamiseen ja kentän läpi pääsyyn.

3. Teema
Monet harrastelijat unohtavat tämän, vaikka tämä on asia, joka määrää aika paljon pelistä. Teemaan lasketaan tässä yhteydessä myös genre, esim. fantasia, sci-fi tai nykyaika. Teema on kuitenkin tärkeimmillään tässä yhteydessä esim. synkkä, pirteä, värikäs, sota, rakkaus, magia, tunteet, ihmissuhteet, luonto jne. Missä sitten teema ilmenee? Ylipäänsä tarinassa, hahmoissa, päämäärässä, miljöössä ja kartoissa. Yksinkertaisin esimerkki tästä on ruoho kartassa. Pirteään ja värikkääseen peliin se on yleensä kirkkaan(vaalean)vihreää, eikä liian yksityiskohtaista (esim. Mario ja Zelda), kun taas synkässä pelissä se on tummemman tai harmaamman sävyistä ja yksityiskohtaisempaa (esim. Resident Evil ja sotapelit). Jos teema on näiden kahden välissä, niin sävy on yleensä näiden kahden välissä ja ruoho on hieman tai todella yksityiskohtaista.

Osa 2: Väritys ja luonnostelu

1. Juoni ja tarina
Jotkut saattavat ihmetellä, mikä on näiden kahden välinen ero. Yksinkertaisimmin selitettynä juoni on pelin päätavoite ja asetelma pähkinänkuoressa (esim. Mario-peleissä: Pelasta Bowserin kidnappaama Prinsessa Peach), kun taas tarina on kaikki, mitä juonen sisälle mahtuu. Juonen ei välttämättä tarvitse tulla ilmille ensimmäisen peliminuutin aikana, vaan vähän aikaa tämän jälkeen (esim. Kingdom Hearts). Tarinan kehittämisessä kannattaa ottaa huomioon lähes jokaisessa tarinassa käytetty mekanismi, eli ensi tulee leppoisampi alku, josta sitten alkaa varsinainen toiminta. Tämän jälkeen tarina tulee kliimaksiinsa (älkää väki nyt ymmärtäkö kaksimielisesti), jonka jälkeen tulee loppu. Tarina voi myös sisältää kasanpikkutarinoita, jotka kulkevat saman kaavan mukaan, tai olla kuin usea tarina yhdessä, jossa on kliimakseja ja "loppuja" välissä ennen sitä todellista, mahtipontista ja eeppistä kliimaksia (älkää taaskaan ymmärtäkö väärin) ja loppua. Annan lisäohjeita suunnittelusta alempana.

2. Hahmot ja miljöö
Kaikki tietävät mitä ovat hahmot, joten en ala sitä selittelemään. Mutta kaikki (kuten minä muutama vuosi sitten (olin silloin aikamoinen n00b)) eivät välttämättä tiedä, mikä on miljöö, joten minäpä selitän. Se on koko pelin maailma ja sen historia, luonne ja tunnelma, eli suomeksi tapahtumapaikka suuremmassa mittakaavassa. Miljöö voi olla suuri tai pieni, värikäs tai synkkä, suvaitsevainen tai "nirso," armollinen tai armoton. Sinä itse tekijänä päätät. Mutta, siirrytäämpäs selittelystä itse kehitykseen.

Osa 3: Se suunnittelu
Voin kokemuksesta sanoa, että hahmojen, miljöön, tarinan ja juonen kehittäminen voi tuntua joskus todelliselta taakalta, mutta se on pakko tehdä. Tarvitset ainoastaan mielikuvitusta (löytyy jokaiselta (siis oikeesti, jokaiselta)) ja inspiraatiota (ei välttämättä jokaiselta, mutta äkkiäkös tuo korjataan). Inspiraation etsiminen on joskus vähän vaativaa, mutta se saattaa löytyä mitä uskomattomimmista asioista. Yleisesti sitä kannattaa etsia peleistä (d44 ette varmasti arvanneet), elokuvista, kirjoista, musiikista, kuvista, luonnosta, kukista (kyllä, jopa niistä), historiasta, ihmisistä ja mediasta. Inspiraatio ei vain itsestään tule ilman mitään apua, mutta jos sitä etsii jostain, niin silloin se vaan pomppaa mieleen. Tällöin kannattaa heti ruveta suunnittelemaan, ettet unohda saamaasi ajatusta. Suunnittelussa kannattaa toki aina muistaa johdonmukaisuus. Tällä tarkoitan, että pelistä kannattaa tehdä mahdollisimman muille pelaajille ymmärrettävä, joten älkää tehkö samaa virhettä kuin Simon\'s Questissä, jossa pitää tietyssä kohtaa peliä tietyllä tavalla olla tietyssä paikassa, että tornado tulee viemään pelaajan eteenpäin ilman, että pelissä oli ilmoitettu ollenkaan tornadosta.



Tässä oli tuto. Parannusehdotuksia kiitos. Smile
[Image: 2m42fyq.jpg]
 
Reply
#2
Varsin mielenkiintoinen tuto. Hyvä että sinultakin tulee välillä jotain materiaalia tänne Smile

Mielestäni tosin puhuit teeman kohdalla enemmänkin pelin tyylistä, miljööstä ja ilmapiiristä. Minulla tulee teemasta enemmän mieleen abstraktimmat (mahdollisesti pelin juoneen liittyvät) asiat, kuten ystävyys, rakkaus yms. kuin ruohon väri pelissä : D
 
Reply
#3
Mulla onnistuu suunittelussa lähes kaikki. Grafiikat, musiikit, scriptit jne. Mutta sitten kun pitää keksiä ei-kliseinen juoni/tarina peliin niin siitä ei tule mitään.
 
Reply
#4
Quote:Mulla onnistuu suunittelussa lähes kaikki. Grafiikat, musiikit, scriptit jne. Mutta sitten kun pitää keksiä ei-kliseinen juoni/tarina peliin niin siitä ei tule mitään.
En vaan ymmärrä miten vaikeaa muka juonen keksiminen on.
Tämä kyllä tulee henkilöltä, joka aikoo ruveta varmaankin kirjailijaksi.
Uguuu...
 
Reply
#5
Ei kaikkien mielestä kaikki oo helppoa. Joillekki mappaus on yhtä helvettiä kun taas jollekki se on todella helppoo.
 
Reply
#6
Quote:Varsin mielenkiintoinen tuto. Hyvä että sinultakin tulee välillä jotain materiaalia tänne Smile

Mielestäni tosin puhuit teeman kohdalla enemmänkin pelin tyylistä, miljööstä ja ilmapiiristä. Minulla tulee teemasta enemmän mieleen abstraktimmat (mahdollisesti pelin juoneen liittyvät) asiat, kuten ystävyys, rakkaus yms. kuin ruohon väri pelissä : D
Köh, miljööstä puhuin siinä kohtaa sen verran, että siitä ilmenee teema. Smile Ja mainitin myös abstraktimpia asioita, kuten tuon rakkauden (ystävyyden kohdalle varmaankin käy ihmissuhteet?).
[Image: 2m42fyq.jpg]
 
Reply
#7
Quote:
Quote:Mulla onnistuu suunittelussa lähes kaikki. Grafiikat, musiikit, scriptit jne. Mutta sitten kun pitää keksiä ei-kliseinen juoni/tarina peliin niin siitä ei tule mitään.
En vaan ymmärrä miten vaikeaa muka juonen keksiminen on.
Tämä kyllä tulee henkilöltä, joka aikoo ruveta varmaankin kirjailijaksi.

Hahhaa! Olenki rupeemassa. Mut ei Peli liity kirjaan mitenkään (Except. Keskiaikainen tyyli, Fantasiamaisuus etc. Kunnon "Eragon/C.Paolini"tyyliin)
 
Reply
#8
Quote:
Quote:
Quote:Mulla onnistuu suunittelussa lähes kaikki. Grafiikat, musiikit, scriptit jne. Mutta sitten kun pitää keksiä ei-kliseinen juoni/tarina peliin niin siitä ei tule mitään.
En vaan ymmärrä miten vaikeaa muka juonen keksiminen on.
Tämä kyllä tulee henkilöltä, joka aikoo ruveta varmaankin kirjailijaksi.

Hahhaa! Olenki rupeemassa. Mut ei Peli liity kirjaan mitenkään (Except. Keskiaikainen tyyli, Fantasiamaisuus etc. Kunnon "Eragon/C.Paolini"tyyliin)
Tähän oppaaseeni kommentoitiin viimeksi vuosi sitten, joten veikkaan, ettei noinkaan turhan viestin kirjoituksessa ole järkeä. Big Grin
[Image: 2m42fyq.jpg]
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)