• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan ([email protected])
Hello There, Guest! Login Register


Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: Kokemuksia RPG Maker MV Trinitystä
Thread Modes
#1
Latasin (lähinnä uteliaisuudesta) Nintendo Switchille japsi-e-kaupasta RPG Maker MV Trinityn. Täytyy kyllä sanoa, että en ole bugisempaan softaan Nintendon alustoilla vielä törmännyt. Ja olen sentään pelannut Flinstonesia ja Battletoadsia 8-bit NES:llä. Plussaa sovelluksessa on lähinnä, että siinä on englanninkielinen käännös valmiina, vaikka maailmanlaajuinen julkaisu tulee vasta ensi maaliskuussa.

Sovelluksen käynnistyessä tulee ainakin 4 eri introa, jonka jälkeen tulee Loading-näyttö, jossa 4 chibi-hahmoa esittelee kävelyanimaatiota Loading-sanan aaltoillessa. Ensimmäinen epäilykseni softan toimivuudesta heräsi Loading-animaation jumittuessa noin 5 sekunniksi paikoilleen ennen eteenpäin siirtymistä. Konsoli sinänsä ei jumittunut, ja Home-napilla pääsee edelleen päävalikkoon ja takaisin. Latauksen jälkeen avautuu tutoriaali, jonka voi kuulemma skipata, mutta itse en onnistunut. Idea tutoriaalissa on sinänsä kiva. Siinä pelataan esimerkkipeliä, jota pitää esteen tullessa aina muokata editorilla. Mutta: pelaamisen nautinto häviää siinä, että kaikissa mahdollisissa siirtymissä sovellus jäätyy 5 sekunniksi. Ja siirtymillä tarkoitan... kaikkia siirtymiä. Mm. editorista databaseen, event editoriin, jne. JA jos kentällä on eventtejä, jäätyminen tapahtuu myös siirrettäessä kursori tilesetistä kartalle.

Toisin sanoen: RPG Maker MV Trinity on täysin käyttökelvoton, kunnes patch julkaistaan. (Twitteristä ja tkool-nettisivuilta päätellen kyse ei ole yhteensopimattomuudesta japsiversion ja englannin kielipaketin välillä, mitä myös pohdin, vaan ongelma on universaali ja koskee kaikkia käyttäjiä Japania myöten.)

Pienempiä vikoja on mm. pluginien puuttuminen, muutamat kirjoitusvirheet, tallennettujen projektien häviämisriski, jos projekteja on useampia ja sen jälkeen avaa tutoriaalin uudelleen, eventtien rajoitus 200:aan/kartta. Näihin vikoihin on suunnitteilla korjauksia, mutta IMO näillä ei ole mitään merkitystä niin kauan, kun itse editori lagaa näin paljon. Versio 1.0.2 tuli 29.11, mutta ei korjannut oleellisinta ongelmaa.

Teoriassa hyvänä ominaisuutena on, että Trinity sisältää automaattisen työkalun projektien jakamiseen, ja pelit ovat yhteensopivia Nintendon ja Xboxin välillä. Myös editorin kursori toimii yllättävän näppärästi Joy-coneilla, ja Trinity sisältää myös huomattavasti laajemman databasen kuin Steam-versio.
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)