• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com)
Hello There, Guest! Login Register


Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: Versionhallinta
Thread Modes
#1
Versionhallinta

Yleistä

Versionhallinta on ohjelmiston, tiedostojen tai dokumenttien muutosten tarkkailua ja ylläpitoa. Ohjelmistollinen versionhallinta auttaa tiedostojen parissa työskentelevää pitämään kirjaa milloin ja mitä muutoksia tiedostoille on tapahtunut. Näin tiedostoja voidaan tarvittaessa palauttaa ja tehdyt muutokset peruuttaa. Mahdollisesti tuttuja versionhallintajärjestelmiä ovat esimerkiksi Git, SVN ja Mercurial.

Versionhallinta RPG Maker projekteissa ratkaisee erilaisia ongelmia. Esimerkiksi jos pelintekijä lähtee muokkaamaan rajusti jotain karttaa ja päättääkin, että piti vanhasta enemmän, voidaan kartta palauttaa versionhallinnan avulla. Samoiten jos pelin tietokantaa muokataan ja se halutaankin palauttaa ennalleen, on versionhallinta toimiva apu tähän ongelmaan.

RPG Makerin tiedostot ovat pääosin binääritiedostoja (ei tekstimuotoisia), jolloin niiden tarkkaileminen perinteisillä versionhallintajärjestelmillä on hieman turhaa, koska muutoksia on vaikempi havainnoida binääritiedostosta kuin tekstitiedostosta. Onneksi myös binääritiedostoille on kehitelty omanlaisia versionhallintajärjestelmiä, joista käyn nyt lävitse Boarin toimintaa.

Boarin käyttöönotto

Boar on komentorivisovellus, jonka asentaminen käy kädenkäänteessä. Navigoi Boarin lataussivulle ja lataa Windows Installer paketti.

https://code.google.com/p/boar/downloads/list

Asenna Boar. Asennuksen kysyessä lisätäänkö Boar Pathiin, anna sille lupa tehdä niin. Kun Boar on asennettu, kirjoita Windowsin hakukenttään cmd ja avaa komentorivi. Jos Boar on asennettu oikein, kirjoittamalla komentoriville "boar --version" sinun tulisi saada aikaan jotain seuraavanlaista:

[Image: boar_version.png]

Repositoryn ja session luominen

Boarissa repository (repositorio) on kansio, jonne tiedostoihin tehdyt muutokset tallennetaan. Repository kannattaa tehdä sellaiseen paikkaan, josta se on helppo varmuuskopioida ja siihen eivät ulkopuoliset pääse käsiksi.

Mene siis haluamaasi kansioon, paina shift pohjaan ja klikkaa hiiren oikealla näppäimellä kansion valkoista taustaa. Valitse valikosta "Avaa komentoikkuna tähän".

[Image: open_cmd_folder.png]

Kirjoita sitten avautuvaan komentoikkunaan alla oleva komento. Korvaa hakasulut ja niiden sisältö oman projektisi nimellä/tunnuksella.

Code:
boar mkrepo [projektin_nimi]

Boarin tulisi vastata Finished. Tämän jälkeen kirjoita alla oleva komento. Korvaa ensimmäiset hakasulut äsken luodulla projektin nimellä ja anna sitten sessiolle nimi. Session tarkoitus on olla looginen osio repositorystä. Nimen tulisi kuvata mitä sessioon on tarkoitus säilöä (esim. RPGMakerProjectFiles).

Code:
boar --repo=[äsken_luotu_projektin_nimi] mksession [session_nimi]

Kansioon on nyt luotu uusi kansio, jonka nimi on aikaisemmin määrittelemä projektin nimi. Pidä jälleen shiftiä pohjassa ja klikkaa hiiren vasemmalla kansiota ja valitse "Kopioi polkuna".

[Image: copy_path.png]

Mene sitten kansioon, jonne olet tallentanut RPG Maker projektisi. Avaa jälleen komentoikkuna samalla tavalla kuin avasit sen aikaisemmin. Kirjoita komentoriville:

Code:
boar --repo="[liitä_polku]" import . [session_nimi]

Tämä komento luo projektisi kansioon Boarin työhakemiston, joka on nyt liitetty luomasi repositoryyn. Jos onnistuit, Boar listaa uudet tiedostot ja tekee niille check inin.

Boarin käyttäminen

Nyt kun projektisi on rekisteröity repositoryyn, voidaan aloittaa boarin käyttö. Normaali tapa työskennellä on tehdä muutos tai kaksi kerrallaan, jonka jälkeen suoritetaan check in. Tämä tarkoittaa sitä, että versionhallintaan merkitään tälle kohtaa "palautuspiste", jonka tilaan tiedostot voidaan tarvittaessa palauttaa.

Kun olet työskennellyt haluamasi määrän projektin parissa, avaa jälleen komentorivi projektisi kansioon ja kirjoita alla oleva komento:

Code:
boar status

Boar näyttää nyt sinulle muokkaamasi tiedostot, esimerkiksi näin:

[Image: changes.png]

Kuvassa näkyvä M tiedoston vieressä kertoo, että tiedostoa on muokattu. Tiedoston nimessä voi olla myös seuraavia merkkejä:

Code:
A - Tiedosto on uusi
D - Tiedosto on poistettu
i - Tiedosto ei ole versionhallinnassa

Jos muutokset ovat mielestäsi oikeita, voit tehdä check inin. Kirjoita komentoriville seuraava komento:

Code:
boar ci -m "Muokkauksen kommentti"

Voit antaa lainausmerkkien sisälle kuvaavan kommentin, jotka kertovat muutoksista. Kommentti auttaa jäljittämään muutoksia tarvittaessa.

Voit nyt tarkastella projektisi muutoksia kirjoittamalla komentoriville

Code:
boar log
tai

Code:
boar log --verbose

Molemmat näyttävät sinulle projektissasi tapahtuneet muutokset, mutta jälkimmäinen näyttää myös muuttuneet tiedostot.

[Image: log.png]

Rivin alussa oleva r# kertoo monesko palautuspiste kyseinen muutos on. Tätä tietoa voidaan käyttää tiedostojen palauttamiseen myöhemmin.

Versioiden palauttaminen

Jos jossain vaiheessa projektiasi huomaat, että haluatkin palata vanhempaan versioon, Boarin avulla on helppo palauttaa vanhoja tiedostoja tietystä palautuspisteestä.

Navigoi haluamaasi kansioon ja avaa komentoikkuna tutulla tavalla. Kirjoita komentoriville komento

Code:
boar --repo="[repositoryn_polku]" co -r [version_numero] [session_nimi] [uuden_työhakemiston_nimi]

Versionumeron saat aikaisemmin mainitun logitoiminnon avulla. Uuden työhakemiston nimeksi voit antaa haluamasi nimen.

Boar luo sinulle uuden kansion asettamallasi työhakemiston nimellä. Voit todeta, että kansiossa on tiedostosi juuri siinä tilassa kun ne oli tallennettu aikaisemmin. Voit nyt kopioida tästä kansiosta pelin projektiisi haluamasi tiedostot ja tehdä sitten pelisi kansiossa check inin aivan kuten mille tahansa muillekin muutoksille.

Loppusanat

Versionhallinta on kätevä tapa pysyä kärryillä tiedostojen muutoksista ja palauttaa tarvittessa vanhoja tiedostoja. Repository kannattaa muistaa varmuuskopioida säännöllisin väliajoin jonnekin muualle kuin tietokoneelle (muistitikku, ulkoinen kovalevy, verkkolevy tms.). Kokeilkaahan ja tutustukaa aiheeseen, saa kysyä jos on kysyttävää Smile
 
Reply
#2
Itse muuten huomasin tän juuri äsken, hyvän tutorialin oot tehnyt Big Grin Versionhallinan kanssa on ollut ongelmia, nyt tämä helpotti.
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)