• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com)
Hello There, Guest! Login Register

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: Foorumin tulevaisuus
Thread Modes
Itse sanoisin, että ehkäpä suurin ja merkittävin syy foorumin pienuuteen on tosia asia ettei näin pienestä valtiosta kuin Suomesta luonnollisesti löydy paljoa ihmisiä, joita juuri Rpg Maker kiinnostaisi. Tämä oli varsin selvää jo foorumin alkuaikoina, mutta ne harvat jotka tänne tippuivat muodostivat varsin tiiviin yhteisön. Oh, the good times...

Ajan myötä porukalle alkoi kuitenkin kertyä ikää, uusia asioita tuli elämään ja muuta. Väki väheni nopeammin kuin uusia ilmaantui. Muistan kuinka itsekin koulu- ja lukioikäisenä jaksoin aina koulusta tullessani vääntää kunnianhimoisasti vaikka ja mitä. The Codexin valmistumisen aikoihin olin kuitenkin jo aloittamassa Yliopistoa, ja tässä iässä alkaa jo olla sitä aikuisuuden kynismiä ja realismia sen verran että on vaikea suunnata intoa pelintekoon. Rpg Makerilla häärääminen on kuitenkin varsin aikaa syövää touhua, ja kiittämätöntä.

En sanoisi kuitenkaan että Rpg Makerin ajat ovat täysin ohitse. Monet kansainväliset sivustot ovat vielä elinvoimaisia, ja Rpg Maker VX Ace on steam julkaisun kautta on ainakin tavoittanut uutta yleisöä. Meillä Finlandilla asiaa rajoittaa vain se tosiseikka, että meitä suomalaisia on vain se 5 miljoonaa. Useat vasta tänne tulleet olivat myös ainakin minun mielestä sen verta nuoria, kokemattomia ja epävarmoja etteivät päässeet puusta pitkälle. Etenkin kun se ensimmäinen proju ei osoittautunutkaan uudeksi Final Fantasyksi.

Tästä siirrynkin avautumaan hieman yleisemmin Rpg Makerista, jos saan sanoa. Liittyy kuitenkin tähän asiaan.

Rpg Maker -skene on muutenkin ollut aina käsittämättömän pinnallinen ja turhamainen. Muistan kuinka aikoinaan RTP-painotteisia pelejä ja niiden tekijöitä väheksyttiin ja jopa dissattiin yleisesti. Monesti nämä dissaajat olivat juurikin niitä ns. artisteja, jotka hääräsivät ja hääräsivät ikuisuuksiin niiden custom grafiikoiden parissa eivätkä saaneet mitään konkreettista aikaan. Tai sitten lupailtiin kuuta taivaalta ties minkälaisilla hienoilla battle systeemeillä ja muilla custom mekaniikoilla.

Sinä aikana monikin peli, joka hyödynsi valmiita grafiikoita taakan helpottamiseksi saatiin valmiiksi. Suht moni niistä oli vielä varsin kelvollisiakin, osa jopa mainioita. Silti vain näille harvoille mainioille annettiin suuresti huomiota. Ihmekös monella aloittelevalla ja kokeneemmallakin motivaatio kärsi, kun oli olemassa tällainen "käytän pelintekoon käytettävää editoria sen sijaan että raa'asti koodaisin kaiken itse" häpeilevä mentaliteetti? Erikoisesti jopa karkeilla paintilla tehtyjä tikku-ukko grafiikoilla sai enemmän huomiota pelilleen kuin rtp-grafiikoilla, vaikka pelissä saattoikin olla joku muu osa-alue ainutlaatuisempi.

Ymmärrän syyn tälle tietenkin hyvin. Kaikki me olemme nähneet Aluxesin mättämässä goblin01 miljoona kertaa. Silti kukaan ei voi olla yhtä aikaa hyvä artisti, koodari ja käsikirjoittaja ilman että se vaatii kohtuutonta panostamista. Kaikilla ei myöskään ole niin paljoa aikaa, luonnetta tai kiinnostusta että saisi kasattua joukon ihmisiä hoitamaan nämä asiat puolestaan. Ihmisten pitäisi hyväksyä nämä ja antaa sekä toisille että itselleen anteeksi se, ettei voi tehdä kaikkea itse realistisessa ajassa. Rpg Maker on kuitenkin sitä varten, että tavan ihmiset voivat tehdä pelejä ja jakaa niitä toisilleen. Varsinainen peliala on sitten eri ala.

Sanoisin, että jos Rpg Makerilla haluat panostaa johonkin niin panosta siihen osa-alueeseen minkä itse osaat parhaiten. Oli se sitten mitä tahansa.

Pitäisi myös sisäistää se, että tykkää luoda asioita silkasta luomisen ilosta. Niinpä en ole itsekään ihan täysin irtautunut Rpg Makerista, sen verta leimaavaksi ominaisuudeksi se itselleni on tullut heh. Aina välillä tulee mieleen hienoja ideoita, jotka eivät tosi elä kauaa kun huomaan millaisia ponnistuksia se käytännössä vaatisi. Paras lääke tähän on leikata ja rajoittaa tavoitteitaan siihen inhimilliseen muotoon.

Jos vain jaksan jonkun projektin saada sen kivikkoisen ja raskaan alkupanostuksen ohi, saan varmaankin taas jotakin aikaiseksi. Kunhan on ensin laskenut perustan (skriptit, juoni sun muut), on siitä eteenpäin jatkaminen aina helpompaa.

Mutta jooh, tulipahan nyt oksennettua tällainen päänsisällinen tekstiä Smile

Reply
Hyvä oksennus, olen hyvinkin pitkälti kanssasi samaa mieltä. Tuo suomalaisten vähäinen määrä on ennenkin ollut monessa asiassa rajoittavana tekijänä, mutta ihme ja kyllä silloin aikoinaan saimme tänne koottua paljolti kiinnostunutta porukkaa. Luinkin juuri vanhoja Peliplaneetan ketjuja ja totesin, että ihmeen hyvin ihmiset ovat tänne eksyneet vaikka skene rönsyili sinne ja tänne alkuaikoinaan.

Reply
En itse ole koskaan ollut täällä loiston aikoina, mutta uskon, että kyllä sivu kukoistaisi, jos oikeat ihmiset eksyisivät tänne. Jos edes 6 miljoonan kansasta 100 ihmistä rpg makereja käyttää. niin on se aika paljon. En vain tiedä miten heidät saataisiin tänne.

Ja niin kuin Mursu meille totesi: mikä häpeä on tehdä pelejä makereilla muitten tekemillä resursseilla? Panostus omalle osa-alueelleen on tärkeintä ja se myös, että tykkää siitä.

Innostus rpg makereissa lamaantuu ehkä siksi, että yhden tyypin projektin tekovauhti on hidasta, ja pari tuttavaanikin lopetti sen takia, koska aikaa ei yksinkertaisesti riittänyt.

Ehkä projekteja elävöittäisi se, että foorumin tyypit jotenkin tukisivat toisiaan avoimemmin. Kun miettii noita ulkomaisia rpg foorumeita, niin siellä pienistäkin jutuista voi saada ansiota. Sekin riittäisi, että aloittelevia projekteja kommentoitaisiin: "Näyttää hyvältä, onnea yritykseen." Suomalaiset ovat vaatimatonta kansaa, ja liika kehu katsotaan yleensä pahaksi. Täällä kommentoidaan vain, jos jotain on jo valmista, ja se on ymmärrettävää, mutta itseäni ainakin projektini alkuvaiheessa sai innostumaan muiden antamat kommentit pienistä asioista.

Reply
Luulen, että tämän ketjun perään sopii hyvin mielenkiinnosta kokoamani tilastot foorumin viestimääristä vuosien varrelta. Tilasto on varsin surullinen, mutta näyttää hyvin milloin foorumin kultakausi todellakin oli (2261 viestiä kuukaudessa!).

Otin myös Google Trendsistä vertailun vuoksi käyrän (punainen kuvassa), joka antaa kuvan siitä miten paljon RPG Makeria on haettu Googlesta. Käyrä näyttää pitkälti korreloivan meidän foorumin kiinnostusta verrattuna muuhun maailmaan.

Mieleni tekisi edelleen herätellä tätä yhteisöä, mutta en tiedä onko se mitenkään enään mahdollista. Kiinnostusta ei vaan yksinkertaisesti enään ole ja se on sikäli valitettavaa. Mutta kuten tilastoista näkyy niin ennemmin tai myöhemmin foorumi kokee lopullisesti kuolemansa tällä menolla.

[Image: rpg_maker_finland_posts_with_trends.png]

Reply
vaihtoehtona on että kaikki alkais käyttää Project Spark ohjelmaa tai muuta saellaista muistuttaa hiukan rpg makeriä
[Image: images?q=tbn:ANd9GcQAzMK6vMy8-AJ5KG1WW21..._C_YusxLnA]

Reply
Totuus on myös se, että kun foorumin vanhat kasvot eivät jaksa innostua, niin ei uusiakaan löydy tilalle. Vuodet vierivät yhä eteenpäin...

Mutta olen iki-optimisti. Kysymys: Mikä sai alunperin ihmiset löytämään tiensä tänne? Jos vastaus siihen löytyy, niin sitä hyödyntämällä tuo surullinen tilasto voi notkahtaa. Olen huomannut, että tärkeintä yhtiesöille on se, että löytyy vaikka kourallinen ihmisiä, joilla on palava intohimo yhteisön eteen. Monet yhteisöt pitää joko Raha tai yhteisön toiminta pystyssä.

Tuo project shark on aika hienon näköinen!

Reply
Shade Hunter;42075 Wrote:Totuus on myös se, että kun foorumin vanhat kasvot eivät jaksa innostua, niin ei uusiakaan löydy tilalle. Vuodet vierivät yhä eteenpäin...

Mutta olen iki-optimisti. Kysymys: Mikä sai alunperin ihmiset löytämään tiensä tänne? Jos vastaus siihen löytyy, niin sitä hyödyntämällä tuo surullinen tilasto voi notkahtaa. Olen huomannut, että tärkeintä yhtiesöille on se, että löytyy vaikka kourallinen ihmisiä, joilla on palava intohimo yhteisön eteen. Monet yhteisöt pitää joko Raha tai yhteisön toiminta pystyssä.

Tuo project shark on aika hienon näköinen!

Luulen, että aikoinaan tänne kokoontui ihmisiä juuri sen takia, että meillä kaikilla oli jonkinverran kokemusta RPG Makereista ja halusimme jakaa tietämyksemme muiden kanssa pelien, oppaiden yms. muodossa. Siitä kaikkein aktiivisimmasta osasta syntyi sellainen ydinjoukko, joka oli tekemisissä muuallakin kuin täällä foorumilla. Myöskin nuorempana heittäytyminen oli paljon helpompaa, kun pystyi jakamaan minkä tahansa projektihirvityksen ja saada siitä niin hyvää kuin huonoakin palautetta.

Luulen, että ongelma on juurikin siinä, että nuorempia ihmisiä ei enään kiinnosta RPG Maker samalla tapaa kuin se innosti meitä aikoinaan. Nyt on ehkä toisenlaisia työkaluja, joilla saattaisi olla vetoa ja mielestäni juuri sellaisiin meidänkin pitäisi laajentaa, jos foorumi halutaan elvyttää entiselleen.

Reply

Forum Jump:

Browsing: 1 Guest(s)