• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com)
Hello There, Guest! Login Register

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: Foorumin tulevaisuus
Thread Modes
Hei kaikki RPG Maker Finlandin otukset!

Minä ja varmasti myös monet muut ovat mietiskelleet mitä foorumille pitäisi tehdä, jotta se saataisiin palautettua takaisin entiseen hohtoonsa. Nykyisellään foorumi on melko onneton tapaus: kukaan ei kirjoittele mitään, uusia pelejä ei juurikaan enään ilmestyja eipä uusia aktiivisia jäseniäkään ole enään ilmaantunut pitkiin aikoihin. Oma ajatukseni on, että koko RPG Maker scene on hiljentynyt entisistä ajoistaan. On tullut uusia ja parempia työkaluja, joilla saa aikaan muutakin kuin pelkkiä RPG-pelejä ja niitä on nautinnollisempaa käyttää.

Haluaisinkin nyt kuulla teidän mielipiteenne mitä sivustolle pitäisi tehdä. Lähtisimmekö ottamaan rohkeasti uutta suuntaa laajentamalla aihepiiriä RPG Makerin ulkopuolelle ja kokeilemaan uusia ohjelmia (esim. Construct 2, GameMaker, Unity, peliohjelmointi yleensä) vai jatketaanko pelkästään Makerilla ja yritetään panostaa nykyiseen sisältöön nykyistä kovemmin. Sana on vapaa!

Reply
Loppujen lopuksi kyse on hyvin paljon kävijöiden motivaatiosta. Itsehän pidän tätä paikkaa joka päivä yhtenä välilehtenä ja työskentelen tällä hetkellä RMXP-projektini kanssa. Siitä päivittäminen vain on vähän hankalaa, koska eteneminen on hidasta ja olen laiska lol. Ainakin Valde ja Shade_hunter ovat hääränneet jonkin verran Makerien kanssa myös.
Toki hommaan voi myös laajentaa hyvin Game Makerinkin, sillä sen käyttäjiä löytyy myös jonkin verran.
[Image: 2m42fyq.jpg]

Reply
Tuo on hyvinkin totta, että se on paljolti kiinni käyttäjistä. Myönnän itsekin, että ei ole juurikaan tullut kiireiltä ehdittyä tekemään mitään ja ymmärrän sen varsin hyvin jos muilla on samaanlainen tilanne projektiensa suhteen. Mietinkin, että motivoisiko se enemmän tekemään projekteja, jos taustalla olisi toimiva yhteisö, jolle jakaa murheitaan ja esitellä kehitystä?

Reply
Itselläni ei innostus riitä RPG Makeriin enää, ei vaikka kuinka yrittäisi.
Sen sijaan olen suunnittelemassa Visual Novelia johon tulen käyttämään renpyn moottoria.

Minun mielestäni tämän sivun voisi laajentaa yleisemminkin pelien tekoon.

Reply
Olen samaa mieltä MaRan kanssa. Uskon, että vaikka moni ahertaakin joidenkin projektien parissa (kuten esim. hän), niin niiden tekeminen kestää yhdeltä ihmiseltä erittäin paljon, etenkin kun on elämässä varmasti muitakin töitä/velvollisuuksia.

Uskon että suurin ongelma ei periaatteessa ole se minkä peliohjelman kanssa ahertaa, vaikka moni onkin vuosia käyttänytkin rpg makereja toisin kuin minä.

Isopahalla on hyvä idea. Yhteisöllä pitäisi olla suurempi osa projektien päivittymisessä. En ole varma miten sen voisi toteuttaa.

Meidän pitäisi miettiä minkä takia muut suuret rpg foorumit ovat niin suosittuja. Mitä ne tarjoavat sellaista mikä pitää ihmiset kiinnostuneina?

Haluaisin tehdä jotain sivuston eteen. Voisi olla, että niillä joilla on enemmän ylimääräistä aikaa tähän sivuun (esimerkiski minä) voisivat esimerkiksi tehdä jonkin tutorial- juttuja, joitain uutisia peleistä, tai kilpailuja. Jotain sellaista mikä pitäisi ihmiset kiinnostuneina. Sanokaa, mitä voisi tehdä sivun edesauttamiseen loistoonsa.

Itse teen projekteja, ja luistan omista päivätavoitteista valmistumiseen. Niiden teko kestää, mutta voin alkaa tulevaisuudessa tekemään viikottain joitain päivityksiä tänne. Jos jokainen yrittäisi jotenkin tehdä foorumin eteen omalla laillaan, niin sitten foorumi voisi ehkäpä nähdä loiston päivänsä.

Yhteisprojekti voisi olla hyvä, mutta tarvitaan jatkuvaa keskustelua. Viimeprojektit täällä sivulla menivät penkin alle, koska minusta jatkuvaa keskustelua siitä ei käyty. Jossain vaiheessa alkuinnostus vain vaimeni. Voitaisiin ehkäpä aloittaa taas sellaisen teko.

No tässäpä oli joitain ehdotuksia, toivottavasti hyviä sellaisia.

Sori tuplapostista. Vielä se asia, että uudet foorumin jäsenet ei yleensä kyllä tänne postaile. Minkähän takia?

Reply
Shade Hunter;41577 Wrote:Meidän pitäisi miettiä minkä takia muut suuret rpg foorumit ovat niin suosittuja. Mitä ne tarjoavat sellaista mikä pitää ihmiset kiinnostuneina?

-enemmän väkeä
-skriptejä, paljon skriptejä
-oppaita
-resursseja
-ennen kaikkea pelejä

Tästä esimerkkinä Chaos Project.

Reply
meyvn MaRa;41581 Wrote:
Shade Hunter;41577 Wrote:Meidän pitäisi miettiä minkä takia muut suuret rpg foorumit ovat niin suosittuja. Mitä ne tarjoavat sellaista mikä pitää ihmiset kiinnostuneina?

-enemmän väkeä
-skriptejä, paljon skriptejä
-oppaita
-resursseja
-ennen kaikkea pelejä

Tästä esimerkkinä Chaos Project.

Tuossahan nuo on aikalailla tiivistettynä. Vielä tiivimmin tuon kaiken voi todeta pelkästään tuon ensimmäisen kohdan avulla. Ongelmahan on, että ei tästä valtakunnasta yksinkertaisesti löydy tarpeeksi kiinnostuneita ja motivoituneita ihmisiä luomaan sisältöä Tongue

Kuten Shade sanoinkin, yhteisprojektit voisivat olla yksi keino luoda sisältöä ja herättää mielenkiintoa muissakin, että näin meillä saadaan jotain aikaan Smile

Reply
Mitäpä sanoisitte jos ihan oikeasti jälleen kerran mietittäisiin tuota yhteisprojektia? Voisin tällä kertaa toimia itse päällikkönä ja vetää projektia vähän samalla tavalla kuin ohjelmistoprojekteja vedetään niin uskoisin, että tästä voisi tullakin jotain. Voisin itse myös hoitaa skriptausta, mitä tuskin täältä osaa paremmin.

Reply
Yhteisprojekti olisi hyvä! Tehdään selvät aikataulut, roolit, työnjaot, miten tehdään asiat, niin sitten projekti ei vain lässähdä niinkuin viimeksi.

Reply
Shade Hunter;41588 Wrote:Yhteisprojekti olisi hyvä! Tehdään selvät aikataulut, roolit, työnjaot, miten tehdään asiat, niin sitten projekti ei vain lässähdä niinkuin viimeksi.

Juuri näin! Voisinkin kohtapuoliin tehdä uuden aiheen tästä...

Reply
Olen itse viime aikoina puuhastellut jälleen yhden ärpäkeprojektin kanssa, en kyllä vielä kovin pitkään eli demoa saa vielä odottaa ja omasta mielestäni on parempi tehdä aihekin sille vasta sitten kun on enemmänkin näytettävää kuin pari hassua kuvaa ja lyhyt selostus.

Joka tapauksessa voisi olla ihan hyvä idea laajentaa foorumin aihepiiriä. En tiedä miten tänne ihmisiä yleensä eksyy mutta lähtökohtaisesti voisin kuvitella enemmän aktiivisuutta jos aihepiiri olisi vaikka noin yleisesti suomalainen harrastelijapelinkehitys.

Reply
Muuten... Olen miettinyt... Täällä sivustolla aktiivisina toimivat suurilta osin vain vanhat konkarit. Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole, mutta kun olen katsonut sivulle liittyineiden määrää verrattuna heidän postauksiinsa, niin se saa kyllä ihmettelemään... Miten näitä aloittelevia tyyppejä saisi kiinnostumaan foorumin toiminnasta?

Pystyisittekö sivistämään minua tässä asiassa?

Reply
Shade Hunter;41622 Wrote:Muuten... Olen miettinyt... Täällä sivustolla aktiivisina toimivat suurilta osin vain vanhat konkarit. Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole, mutta kun olen katsonut sivulle liittyineiden määrää verrattuna heidän postauksiinsa, niin se saa kyllä ihmettelemään... Miten näitä aloittelevia tyyppejä saisi kiinnostumaan foorumin toiminnasta?

Ehkä syynä voi olla, että ulkopuoliset tuntevat, että foorumin piireihin on vaikea päästä sisään. Toisaalta tämä on vähän sellainen itsestään kiinni oleva asia, mutta voihan siihen vaikuttaa olemalla mahdollisimman avoin uusia jäseniä kohtaan.

Reply
Shade Hunter;41622 Wrote:Muuten... Olen miettinyt... Täällä sivustolla aktiivisina toimivat suurilta osin vain vanhat konkarit. Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole, mutta kun olen katsonut sivulle liittyineiden määrää verrattuna heidän postauksiinsa, niin se saa kyllä ihmettelemään... Miten näitä aloittelevia tyyppejä saisi kiinnostumaan foorumin toiminnasta?

Tulokkaiden aito, oma motivaatio RPG Makereihin ja foorumilla käynnin mielekkyys taitavat olla tärkeimmät. Ainoastaan jälkimmäiseen voimme itse vaikuttaa luomalla sisältöä.

Reply
Itse mietin lähinnä kuinka moni näille sivuille nykyään eksyy Googlen tms. kautta. Englanninkielisiä RPG Maker-sivujahan on valtavasti.

Reply

Forum Jump:

Browsing: 2 Guest(s)