• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com)
Hello There, Guest! Login Register


Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: Opas The Grand List Of Console Role Playing Game Clichés
Thread Modes
#1
Uudelleenjulkaistu 16.12.2012 vanhalta pääsivulta.

"The Grand List Of Console Role Playing Game Clichés"

Vaikka kuinka yrittää, omiin peleihin tahtoo väkisinkin tulla kliseitä, jotka ovat varsin tuttuja RPG -maailmassa. Tämän käännetyn listan avulla voit tutustua 191 yleisimpään kliseeseen ja siten pyrkiä välttämään niitä omissa projekteissasi.

Lista on tehty käännöstyönä täältä.

  1. Nukkujan sääntö
    Teini-ikäinen nuorukainen aloittaa ensimmäisen päivän aina nukkumalla pommiin. Hänet herättää usein hänen äitinsä, muistuttaen että nukuit niin myöhään, että myöhästyit tyttöystäväsi tapaamisesta.
  2. "Ei! Minun rakkaat kyläläiseni!"
    Sankarin koti-kylä, -kaupunki, -slummi, tai -planeetta tuhotaan usein ennen pelin loppua tai ennen pelin alkuvideon loppua
  3. Ajatteleminen väärällä päällä(Hiron sääntö)
    Ei väliä mistä tyttöä on syytetty tai mikä on hänen alkuperänsä, sankari on aina valmis taistelemaan tämän tytön puolesta.
  4. Riipus tyttäret
    Jos mysteerimäinen tyttö pitää kaulassaan riipusta, se on avain maailman pelastamiseen tai sen tuhoamiseen.
  5. Pikkuvanhat nuorukaiset
    RPG-hahmot ovat yleensä todella nuoria. Parhaimmillaan ne ovat 13 - 22 vuotiaita. Nämä nuorukaiset omaavat yleensä hurjia taitoja ja osaavat käyttää mitä tahansa asetta kuin kokenut sotilas. Yli 22-vuotiaat ovat jo vanhoja ja puhuvat kuin Suomen sodassa olleet veteraanit elämästään.
  6. Yhden vanhemman sääntö
    RPG hahmo, jolla olisi kummatkin vanhemmat elossa, on lähes harvinainen tapaus. Yleinen sääntö menee niin, että mies hahmolla on pelkkä äiti elossa ja naishahmolla pelkkä isä elossa.
  7. Kutsu minua... Timpaksi.
    Hyvät hahmot ovat aina mainuttu ensimmäisellä nimellään. Pahoja hahmoja kutsutaan aina sukunimellä. Näin ollen, jos pahaa hahmoa aletaan kutsumaan etunimellä, on todennäköistä että hän kääntyy hyväksi pelin kulun aikana.
  8. Nimitys sääntö
    Jokainen hahmo, jolla on jokin tärkeä merkitys pelissä, lausutaaan nimeltä. Muut hahmot, joilla ei ole merkitystä, kirjoitetaan näin: Man, Chrono's Mam, Little Girl...
  9. THE Pakolliset
    Pelissä on aina oltava tuliluolasto, jääluolasto, puzzleviemäri, jäinen metsä, kummituslaiva, kaivos, hehkuva kristalli pulma, muinainen temppeli täynnä ansoja, taianomainen lentävä linna ja teknologinen luolasto.
  10. George Lucas sääntö
    Teknologia on aina pahisten kanssa. Heillä on robotit, avaruusalukset, tehtaat ja muut Cyperpunkmaiset kaupungit. Hyvät asuvat pienissä kylissään tosi maalaisissa oloissa. (Tosin miten selität heidän aseensa ja aluksensa?)
  11. Aloitetaan todellakin sieltä tosi alusta.
    Mikäli pelin seuraavassa osassa on sama päähenkilö kuin aikaisemmassa, hän on menettänyt kaikki viime pelissä oppimansa taidot ja Über-aseet sekä haarniskat.
  12. Köyhä pieni rikas sankari.
    Jos sankari tulee rikkaasta ja voimakkaasta perheestä, hänen on taannuttavat köyhän tasolle ennen kuin peli voi oikeasti alkaa.
  13. Korkeammat hiukset, lähempänä Jumalaa. (Cloudin sääntö)
    Mitä hurjempi hiustyyli hahmolla on, sitä tärkeämmässä asemassa hän on pelissä.
  14. Garrettin periaate.
    Sinä olet varas: Voit kävellä toisten taloihin sisälle ovesta, joka ei edes ole lukossa. Sisälle päästyäsi voit alkaa etsimään tavaroita, joita varastaa. Periaatteessa kaikki, mikä ei ole naulattu kiinni lattiaan on sinun. Tehtyäsi varkauden, voit kävellä vain talosta pois hyvillä mielin. Samalla tapaa voit varastaa tavaraa rikkailta ja keskustella heidän kanssa kuin olisitte parhaat naapurin. Kuitenkin lähdet kotiin heidän pöytähopeansa taskussasi.
  15. Hei, Minähän tunnen sinut!
    Partysi rakentaa vähintään kolmesta seuraavasta hahmosta.
    • Sisukas prinsessa, joka kapinoi kuninkaallisia vanhempiaan vastaan ja rakastuu pääsankariin.li]
    • Vaatimaton, vähäpuheinen naistaikuri ja parannus taituri, joka rakastuu pääsankariin, mutta on myös jonkun rodun viimeinen jäsen.
    • Naissankari, joka on kova kuin kivi ja hurja taistelija. Tämä nainen EI OLE rakastunut päähenkilöön ja onkin ainut joka ei ole. Tällä naisella on usein arpia, puttuva silmä tai puujalka. Katos myös Hyvät, pahat ja rumat -sääntö.)
    • Miekkamies, joka on kohdannut sisäinen trauman.
    • Iso, kova ja hurja mies, joka onkin tosiasiassa sisältä pehmeä.
    • Sankarin paras ystävä, joka todellisuudessa on siistimpi kuin itse sankari.
    • Itsekäs kauppias, joka pelin kulun aikana oppii välittämään muistakin ihmisistä.
    • Hahmo, joka on pahisten vakooja, mutta kääntyy puolellesi kun saat tietää siitä.
    • Kummallinen lisä hahmo, joka saa sivutehtävät toimimaan.
    • Kiva maskotti, joka on täysin hyödytön taistelussa.

  16. Hei, minä tunnen sinutkin!
    Kohtaat myös vähintään kolme näistä pakollisista vastustajista:
    • Uskomattoman hyvän näköinen, uskomattoman paha, pitkähiuksinen kaunispoika Voi olla roisto tai ei.
    • Roiston lojaali oikea käsi, joita tulee kahtena eri versiona: Humoristisen epäpätevä or kiusallisen itsepintainen.
    • Roiston puoleensa vetävä nainen, joka on koko pahisten armeijan voimakkainen sotilat, mutta päästää sankarin joukon aina karkuun, koska, kyllä, hän on rakastunut sankariin.
    • Entinen ystävä, joka "kuoli" ja palasi roiston puolelle vieläkin pahempana ja vihaisempana.
    • Kunniallinen vihollinen, joka ei suostu kuolemaan, koska riistää itseltään hengen tai liittyy sinun tiimiisi.
    • Sekopäinen pelle, joka tuntuu olevan vaikea pala nielaista.
    • Hullu tiedemies, joka tykkää tehdä mutatoituja eläimiä ja superaseita, koska se on hauskaa.
    • Söötti pieni kuusivuotias, joka kuitenkin joka kertaa onnistuu voittamaan!

  17. Mutta, minähän tunnen teidätkin!
    Kohtaat myös näitä NPC:itä :
    • Kyläläinen tai sankari, joka vaeltelee kylässä ympyrää eikä oikein tiedä itsekkään minne on menossa.
    • Sopimattomia tai pelkuri vartioita.
    • NPC, jolla on asiaa jollekkin toiselle hahmolle, mutta ei uskalla sanoa sitä juuri hänelle, joten kertoo sen kaikille muille.
    • Pieni ryhmä lapsia leikkii hippaa.
    • Viisas kuningas, kapteeni tai pappi.
    • Viisas kuningas, kapteeni tai pappi, joka palvelee pahaa ja AINOASTAAN sankari voi huomata sen. Viimeistään kaikki huomaavat kun NPC tekee vakavan siirron pahan hyväksi.
    • NPC, joka jauhaa kuinka mukavaa ja mahtavaa hänen hommansa on. Kuitenkin muutamalla kultarahalla saat tehdä hänen työnsä..
    • NPC aikuinen, jolla ei ole muuta tekemistä kuin leikkiä lapsien kanssa.
    • Ryhmä nuoria miehiä, jotka ovat perustaneet faniclubin, jossa palvovat yhtä ryhmäsi naishahmoa.

  18. Jos en puhu, puhukoot muut puolestani.
    Mitä vähemmän pääsankari puhuu, sitä enemmän hänen suuhunsa laitetaan sanoja.
  19. "Hölmö Squall.. Tuoda nyt miekka luotitaisteluun..."
    No Ei ole väliä onko menneisyys, nykyaika vai tulevaisuus, pääsankari ja päävastustaja käyttävät aina miekkoja. Miekat tuntuvat olevan tehokkaampia kuin mitkään aseet.
  20. Nyökkää ja hymyile Big Grin
    Ei ole väliä kuinka iso sinun miekkasi on, niin et voi kävellä edes tiellä ettei joku tulisi haastmaan sinua tai iso jengi hyökkää kimppuusi.
  21. Aeris's Corollary
    Naissankari käyttää aina sauvaa tai keppiä aseenaan.
  22. MacGyver sääntö
    Aseiden käyttö ei ole rajoitettu miekkoihin, kirveisiin tai nuijiin, vaan käytössä voi olla myös ihmeellisimmät kuten sateenvarjo.
  23. Missä olet, veliseni?
    Jos sankarilla on sisaruksia ja sisarus on poika, hän kuuluu roistojen joukkoon. Jos sisar on sisko, hänet kidnapataan rosvojen toimesta.
  24. Kapitalismia.
    Kun kerran myyt jonkun tavaran kauppiaalle, niin kauppias myy esineen samantien pois etkä näe tavaraa enään koskaan vaikka itkisit.
  25. Laajentuminen.
    Talot ovat paljon paljon isompia sisältä kuin ulkoa päin. Eikä taloihin edes lasketa salatunneleita kellojen takana.
  26. Hirviön voimaa
    Hirviö, joka terrorisoi ensimmäistä kylää, on paljon heikompi kuin vastustajat paljon myöhemmin muissa paikoissa.
  27. Nostradamuksen laki
    Kaikki legendat ovat 100% totta, kaikki huhut pitävät paikkaansa ja jokainen ennustus toteutuu, ei tulevaisuudessa, vaan välittömästi.
  28. IDKFA
    Hahmojesi aseiden ammukset ovat loputtomat tai niitä on hyvin paljon huolimatta siitä, onko aseita heikosti saatavilla.
  29. Tuhoutumattomat aseet
    Ei ole väliä kuinka monta kertaa aseella hakataan tai ammutaan, se pysyys silti ehjänä tai ei tarvitse ylimääräistä huoltoa.
  30. Vaihtelevaa heikkoutta.
    Hahmosi pitää pitää aina kummatkin jalat maassa. Hän ei voi nousta pienten kivien päälle, kävellä kissojen yli, ylittää aitaa yms. Tämä ei kuitenkaan estä hahmoa hyppäämään resinasta toiseen pelin aikana.
  31. Tutimis-aika
    Kunnon yöunet parantavat sairaudet, myrkytykset ja jopa kuoleman.
  32. Et voi tappaa minua, minä lopetan. (Seiferin sääntö)
    Hyvät eivät näytä koskaan pystyvät saamaan pahiksia pidätettyä tai tapettua. Aina kun pahis olisi tapettavana, hän karkaa lepäämään ja palaa täysillä voimin takaisin, joskus jopa viiden minuutin sisään. Jos sankari käskee pahista luovuttamaan tai yrittää tappaa hänet, on peli lähenemässä loppua.
  33. Ja nyt kuolette, Herra Bond.(Beatrixin sääntö)
    Kuin vastakkaisena voimana äskeiselle, tässä sankari on armahtanut pahiksen ja antanut hänelle tilaisuuden poistua, mutta ei. Pahis iskee sankaria, jolle jää vain 1 HP
  34. Zap!
    Useimmat RPG hahmot osaavat jollain tapaa teleportata. Ne vain materialaistuvat sankarin eteen ja nappaavat tavarat sankarin edestä. Miksi pahikset eivät teleporttaa ja nouda tavaraa heti, jotta sankarin ei tarvitsisi mennä kolmikerroksista puzzleluolastoa läpi tarpoakseen ylös, jossa pahis vain vie tavaran?
  35. Kruuna, voitat, klaava, voitan.
    Ei ole väliä voitatko pomovastustajan vai et. Jos voitat, pahikset yrittävät silti ottaa sinua hengiltä, maksoi mitä maksoi..
  36. Universaali sääntö
    Vaikka kuinka kovasti yrität estää meteorin tai komeetan törmäyksen maahan, se törmää silti.
  37. Huijausloppu
    Pelissä on kohtauksia, jotka vaikuttavat koko pelin lopulta, mutta todellisuudessa ollaankin vasta 1 levyllä neljästä.
  38. Sinä kuolet ja me saamme ylennyksen.
    Huijauslopun aikana, todellinen pahis tappaa olennon, jota luulit pahikseksi.
  39. "What are we going to do tonight, Vinsfeld?"
    Pelin tehtävä on aina pelastaa maailma. Ei ole väliä mitä muuta tapahtuu, mutta nyt on vain maailma pelatettavana. Lopulta kun maailma on pelastettu, kaikki muutkin palaset loksahtavat paikalleen ja saat sinihameisen tytön, joka pelin aikana näkyi.
  40. Zelda
    Jos joku kertoo sinulle "viidestä amuletistä" tai kahdeksasta kristallista", sankari automaattisesti olettaa, että nämä esineet on löydettävä jotta maailman voi pelastaa
  41. George W. Bushin maantietoa.
    Jokaisessa maassa maailmassa on vain yksi kaupunki.
  42. Fodorin ohje
    Pelin aikana pistäydytään yhdessä aavikko kaupungissa, jääkaupungissa, casino-kaupungissa, varkaiden slummeissa, keskiaikaisessa kylässä, lentävässä linnassa ja muualla. TÄllä välillä ehdit kuitenkin nähdä luolan täynnä kristalleja, kylän jossa asuu muita kuin ihmisiä ja kylän, jossa on ihmisiä jotka tietävät kaiken pelaajan tekemisistä.
  43. Midgar
    Pahan pääkaupunki on aina jaettu kahteen osaan. Toisessa on slummeja täynnä orjia ja vankeja. Toisessa on pahalle lojaaleja ihmisiä ja aristokraatteja.
  44. Ei ole keksitty täällä
    Teknologian jakaminen ei ole tunnettua. Kun yhdessä kaupungissa käytetään ydinvoimaa, toisessa kaivellaan lapiolla maata.
  45. Eleganssin kartoituksen laki
    Maailman kartta jakaantuu aina täydellisen muotoisiin osiin, joista yksikään ei tule kartan ulkopuolelle.
  46. ¿Quien Es Mas Macho? (Fargon sääntö)
    Jokainen voimakas hahmo, jonka kanssa sinun täytyy toimia, haluaa ensin testata voimiasi taistulussa, joka voi johtaa kuolemaan.
  47. Meitä on käsketty polttamaan kylä, ymmärrätkö? (Selenen sääntö)

    Ei ole väliä mitä tapahtuu, kukan ei kerro viranomaisille tai kirkolle ym. isolle järjestölle mitä tapahtuu. Paha voi marssia muurien sisäpuolelle ja polttaa kylän kenenkään siitä tietämättä.
  48. Zidanen kirous
    Huono onni vainoaa sankaria. Aina kun hän on tulossa kylään etsimään jotain, se on juuri tuhottu ennen kuin sankari saapuu.
  49. "Hah, meidätkö muka tuhottaisiin?"
    On helppo kertoa mikä maa on seuraavana pahan valtaamana tai tuhoamana. Maan kaupungissa ihmiset puhuvat, että: "Tänne ei paha saavu, he eivät voi voittaa meitä". Todellisuus on karvaampi kuin he uskovatkaan.
  50. Kirjat ovat tyhjää täynnä.
    Jokaisessa kirjahyllyssä on vain yksi kirja, jossa on teksitä niin paljon että sillä pystyisi melkein täyttämään puolet sivusta.
  51. Apinoiden planeetan sääntö.
    Jokaisessa kaupungissa on esi-isiä jotka eivät välitä teknologiasta.
  52. Insomnian sääntö
    Ilmaiset majatalot eivät todella ole niin ilmaisia. Sinun täytyy aina herätä yöllä johonkin tapahtumaan.
  53. The Bling-Bling (Leminan sääntö)
    Ei väliä kuinka paljon sinulla on rahaa ja aarteita, joku teamin jäsenistä valittaa silti aina rahoista.
  54. Robocop
    Siellä on aina jättimäisiä robotteja. Aina.
  55. Harry Houdini kikka
    Kuka tahansa, NPC tai teamin jäsen on vankilassa, hän pääsee sieltä helposti karkuun vaikka millä tavalla. Yksi tapa on, että poika jota hahmo auttoi aikaisemmin tulee ja avaa oven (vaikka ilman avaimia) ja päästää hahmon pois. Karkaamisesta ei tehdä minkäänlaista ilmoitusta poliisille.
  56. Weirdompant
    Jos joku on outo, se ei tarkoita sitä että hän on erikoinen.
  57. Luonnollinen monopoli.
    Yhdessäkään kaupungissa ei ole enemmän kuin kaksi kauppaa ja nämä kaupat myyvät samoja tuotteita täysin samoilla hinnoilla.
  58. Mutta ei voi Visaa vinguttaa.
    Jokainen kauppias, jopa he jotka asuvat kaukana muista, tai puhuvat erikieltä tai asuvat veden alla, hyväksyvät valuutakseen saman mikä on kotikaupunkisi rahayksikkö.
  59. Wannabe worldsaver!
    Teamisi on vain täynnä ihmisiä, jotka haluavat pelastaa maailman. Muut jotka voisivat todella olla sankareita, ovat vain pelkureita tai liittyvät joukkoosi.
  60. Hyvät, pahat ja rumat -sääntö
    A. Jos mieshahmo on ruma ja unohdettu, hän on ehdottomasti paha.
    b. Jokainen hahmo, jonka ulkonäkö ei miellytä häntä esim. Arpi naaman poikki, toinen silmä puuttuu, on paha. Kuitenin tälläinen hahmo voi olla myös pääsankari, koska arvet ovat hänen mieletään siistejä.
    c. Jokainen naishahmo, joka on ruma ja unohdettu ja ulkonäkö ei miellytä, on paha.
  61. Kätyripeliä
    Yhdellä vihollisistasi on kolme luotettaaa kätyriä, jotka säilyttävät tietoa roistosta. Näitä kätyreitä vastaan taistellaan koko ajan. Lopulta kun oikea paha paljastaa itsensä, pelaajan pitäisi tietää kaikki pahasta, koska on saanut tietoa kätyreiltä.
  62. Tuhannen vuoden sääntö.
    Muinainen pahuus palaa aina tuhannen vuoden välein. Pahuus vangitaan jonnekkin, mutta aina tuhannen vuoden päästä se palaa. Tässä herääkin kysymys, miksi edes vangita?
  63. Menneisyyden haamut
    Jos joukko eri joukko menneisyydessä on tuhonnut pahan aikaisemminkin, tuosta ryhmästä yksi jäsen on nyt sinun teamissasi. Yksi edellisestä joukon jäsenestä on isäsi.
  64. Ayn Rand's Revenge
    Pääkaupunkien ulkopuolella on kaupunkeja, joissa ei toimi hallitus tai mikälie. Se ehkä selittää, miksi ulkokaupunkeihin ei voi pääse helposti.
  65. Matkustamisen ensimmäinen pykälä
    Mistä tahansa voi tulla kulkuneuvo - Linnoista, kaupungeista taloista. Esimerkkinä vanha linnoitus, joka alkaa täristä ja lennähtää yhtä-äkkiä taivaalle lentämään.
  66. Matkustamisen toinen pykälä
    Koko maailmaassa on vain yksi ja ainut kulkuvälinen. Vain yksi sukellusvene, vain yksi höyrylaiva, vain yksi lentokone yms..
  67. Matkustamisen kolmas pykälä
    Ainoa keino matkustaa toisien paikkojen välillä on mennä erinäisten paikkojen läpi. On pakko jatkaa jalan, kun vastaan tulee vuori. Tai et voi mennä läpi jos vastassa on paraakki, vaan läpi on käveltävä.
  68. Matkustamisen neljäs pykälä
    Kolme neljästä ajoneuvosta tuhoutuu pelin aikana.
  69. Matkustamisen viides pykälä
    Jokainen ajoneuvo on jokaisen hahmon ajettavissa, kunhan hahmo vain tietää missä ratti tai kansi on.
  70. Matkustamisen kuudes pykälä
    Kukaan ei saa siistimpää kulkuneuvoa kuin sinä. Jos siistimpi kulkuneuvo on olemassa, joko saat pelin lopussa tuon kulkuneuvon tai se tuhoutuu tehden omasi jälleen siisteimmäksi.
  71. Matkustamisen seitsemäs pykälä
    Kun matkustetaan jonnekkin, matka kestää yhtä kauan kuin sinulla menee puhua kaikille matkustajille sekä kapteenille.
  72. Matkustamisen kahdeksas pykälä
    Ei ole olemassa oikoteitä. Jos sellainen on, se on todella vaarallinen ja hankalampi kuin suora reitti.
  73. Matkustamisen viimeinen pykälä)
    Sinun on nähtävä kauheasti vaivaa, jotta pääsisit kaupungista toiseen, mutta muilla ihmisillä maailmassa ei tunnu olevan samanlaista ongelmaa...
  74. Jos tapaa Buddhan, tapa hänet!
    Kun kuljeskelet ympäri maailmaa, sinun täytyy tappaa Kaikki! Hoitelet linnut, liskot, kanat, ihmiset, hirviöt, hydrat yms.
  75. Numeroiden laki
    Jotkin tavarat ja taidot perustuvat numeroihin, joita tulee hahmon iskupisteistä yms. Ei todellisessa maailmassa kaikkea katsella numeroilla !
  76. Turhat taidot
    Pelistä löytyy kaikkia hienon kuuluisia taitoja, kuten Isntant dead, Paralyze, silent yms. Näitä ei kuitenkaan nimestä huolimatta tule käytettyä: A) Normaalit viholliset kuolevat tavallisilla iskuilla B) Pomot ovat immuuneja näille taidoille.
  77. Turhien taitojen reilu maailma
    Jos vihollinen käyttää em. taitoja, ne toimivat 100% sinuun.
  78. Suoralinja syndrooma (tai, Crash Bandicoot: The RPG)
    Moderneissa RPG peleissä kärsitään suoralinjaisuudesta. Peleissä juostaan ja tapetaan, juostaan ja tapetaan, pysähdytään keskustelemaan viisaita, juostaan ja tapetaan, juostaan ja tap...
  79. Xenobiologiaa
    Jokainen vihollinen pelissä on saalistaja ja saalistaja, jolla on taito myrkyttää sinut, pökerryttää sinut, nukuttaa sinut ym.
  80. Ei meitä, kamu (tai, Final Fantasy Tactics sääntö)
    Joka hyökkäys, jonka pitäisi iskeä sekä sinuun ja viholliseen, iskee vain sinuun.
  81. Luolasto suunnittelu 101
    Aina on jotain piilotettuna vesiputouksen alle..
  82. Luolasto suunnittelu 102
    Jos olet kahden oven edessä, toinen on lukittuna ja toisesta pääsee sisään. Sinne minne pääsee, siellä on avain toiseen oveen.
  83. Luolasto suunnittelu 103 (tai, Taustakuva varoitus)
    Kun kuljet luolastossa, yhtäkkiä saattaa seinä olla erivärinen tai soihtu erinäköinen. Siitä tietää, ettei kaikki ole kohdallaan.
  84. Luolasto suunnittelu 201
    Useimmassa luolastossa on salaisia sisäänkäyntejä, joita on lähes mahdoton nähdä linnunnäkökulmasta. Ehkä se on sitten helpompi hahmon silmin..
  85. Luolasto suunnittelu 301
    Kaikki RPG Puzzlet ovat ratkaistavissa näillä:
    • Etsitään pieni esine ja tungetaan se koloon;
    • Laitetaan palikka (kiviä, patsaita) kytkimien päälle;
    • Vedetään kytkimiä, jolla avataan ovia;
    • Opetellaan tavaroiden tietty järjestys;
    • Pistetään oikea yhdistelmä oveen;
    • Jotain mikä liittyy hissii tai kelloon;
    • Jotain, mitä on mahdoton ratkaista, koska vihje oli käännetty väärin japanista englantiin.

  86. Pomot lyhistävät luolaa
    Tuhoamalla luolaston pomon, luola lyhistyy automaattisesti. Tälle ei ole järkevää selitystä, mutta saapahan ainakin kivan poistumiskohtauksen.
  87. Ase väärällä omistajalla
    Tappamalla pomon, saat esineen, joka olisi ollut hyödyllinen juuri tämän kyseisen vastustajan tappamiseen.
  88. Edisonin ongelma.
    Yksikään kytkin ei ole ikinä oikeassa asennossa.
  89. Halleluja!
    Jokaisessa kaupungissa on kirkko, mutta siellä ei palvota mitään järkevää. Kuitenkin kirkko tuhotaan, koska henget eivät pidä heidän maalleen rakennetusta kirkosta.
  90. Katujen lapsi
    Ei väliä kuinka nopeasti matkustat, juorut sinusta leviävät aina juuri sellaisina kuin ne ovat tapahtuneet vaikka todistajia tapahtumasta ei ole.
  91. Minne tahansa menetkin, siellä he ovat.
    Minne tahansa sankari menee, muut hahmot löytävät hänet. Tämä sama ei koske pahiksia, koska he vain räjäyttävät teltan tai hotellin, jossa sankari viipyy.
  92. Näin on vastattava.
    Jos joku kysyy sinulta kysymyksen ja vastaat siihen väärin kuin pitäisi, pitää sinun seuraavalla kerralla vastata nimenomaan toinen vastaus jotta pääset eteenpäin. RPG maailmassa ei tunneta politiikkaa...
  93. Toistokerroin x1000
    Jokainen hahmo puhuu samat asiat kun sinä käyt heitä jututtamassa. Ei haittaa vaikka hän varoittelisi sinua tai uhkailisi.
  94. Franklin Covey oli väärässä, väärässä, väärässä...
    Jäämällä yhteen tehtävän antoon tai hypit paikasta toiseen tekemättä mitään, on huono idea.
  95. Selective Invulnerability Principle
    RPG hahmot ovat immuuneja paleltumille tai myrkkykaasuille. Kuitenkin yhtäkkiä ne eivät olekkaan ja... Yllätys!
  96. Olen asemies!
    Jos osoitetaan aseella, se saa kaikki RPG hahmot myöntymään, huolimatta heidän poliittisesta tai uskonnollisesta kannastaan.
  97. Kolmen naisen sääntö.
    Aina on teamissa joko yksi tai kolme naista, miehien lukumäärästä välittämättä.
  98. Kokemusta ei kaivata.
    Kun pääsankari pitää tehdä jotain ensimmäistä kertaa, hän on siinä parempi kuin alan veteraanit.
  99. Peruuttavan evoluution laki
    Muinaiset sivilisaatiot olivat paljon kehittyneempiä kuin nykyiset.
  100. Tiede-taika (Citanin sääntö)
    Taikurit ovat hyviä taikomisessa, ja tiedemiehet ovat hyviä tekniikassa.
  101. Väitteen laki
    WJos joku tulee ja kertoo sinulle väitteen (esim. En ole kissa, olen punainen lohikäärme), niin yleensä kaksi kolmesta on siinä totta.
  102. Viisaat kansalaiset
    Jos et ole varma mitä tehdä, kysy kansalaisilta. He tietävät mitä tehdä ja jos ne varsinkin kieltävät jonkun, se on johtolangan paikka.
  103. Lähellä kuolemaa, eikai..
    Jos teamisi tuntuu häviävän pomolle, on hyvinkin suuri mahdollisuus että kohta joku hahmoista saa suuremmoiset voimat ja ampuu pomon avaruuteen.
  104. Wutain sääntö
    Useimmat RPG pelit, ei väliä millainen niiden mytologia on, sijoittuu muinaiseen Japaniin.
  105. Mooksin laki
    Sotilaat ja vartiat, jotka työskentelevät pahiksille, ovat usein pelkureita, täysin sotilaiksi sopimattomia ja karkaavat mielummin kuin taistelevat. Sankarit taas ovat aivan toisinpäin äskeisestä.
  106. Ansojen laki
    Vaikka ansa olisi kuinka huomattavissa, et voi mennä peliä läpi putoamatta siihen.
  107. Arbor Day:n sääntö
    Jossain vaiheessa peliä tulee puhua puulle, joka neuvoo mitä tehdä.
  108. You Do Not Talk About Fight Club
    Jos olet kuullut jostain taistelu turnamentistä, sankari pistetään sinne voittamaan.
  109. Näkymätön rikkauden mittari
    Ainoastaan viranomaisilla on varaa pitää talossaan vartioita tai kokkeja.
  110. Automaation ihmeitä
    Jos pistäydytään jossain tehtaalla, sillä tehtaalla ei ole vartioiden lisäksi minkäänlaisia työntekiöitä.
  111. Arkkeologian hienouksia
    Jokainen muinainen kone, jonka sankari löytää, toimii ensimmäisellä yrityksellä. Vaikka kone olisi upotettu meren pohjaan, mutaan tai kaupunki sen ympäriltä räjäytetty atomeiksi, se toimii silti. Sama koskee muinaisia vartiokoneistoja.
  112. Modern shitworking weapons (Cidin sääntö)
    Modernit aseet hajoavat aina kun niitä tarvitaan. Esim. Tarvittaisiin yksi kanuunan laukaus pääpomon tuhoamiseen.
  113. Tähän Transu-vitsit (Miss Cloud:in sääntö)
    Jos pääsankarin (miehen) pitää pukeutua jossain pelin vaiheessa naiseksi, hän on tietysti viehättävämpi kuin oikeat naiset. Jos taas naissankarin pitää pukeutua mieheksi, hänet tunnistetaan välittömästi.
  114. Tehkää tilaa! Tehkää tilaa!
    Kaupungeissa on aina enemmän asukkaita kuin taloja. Ainoastaan rikkaat omistavat isot talot.
  115. Keksintöjen laki
    Jos sankari jossain pelin vaiheessa tarvitsee jotain keksintöä eteenpäin päästäkseen, hän löytää tiedemiehen joka on hengelläään suojellut keksintöä, joka ei kuitenkaan ole edes valmis! Jotta se tulisi valmiiksi, on sankarin koluttava muutama puzzledungeon täynnä vihollisia saadakseen viimeisen osan keksintöön.
  116. Pyöri oikeissa piireissä
    Jos tapaat jossain hahmon, joka suostuu kertomaan tietonsa vaihtokaupan avulla. Hahmo haluaa perustarvikkeita esim. Palan saippuaa, nokareen juustoa yms. Älä luule että pääsisit helpolla! Sinun pitää kierrellä tunteja ennen kuin löydät oikean tavaran.
  117. Puhuminen maksaa aikaa
    Mitää ei ratkaista diplomaattisesti tai poliittisesti RPG pelien maailmassa.
  118. Pysäytä elämäsi (Setzerin sääntö)
    Vaikka hahmolla olisi ollut kuinka mielenkiintoinen ja jännittävä elämä, hän lähtee mukaasi istumaan lentoalukseen ja odottamaan kunnes valitset hänet.
  119. Sopimaton
    Kyläläinen, joka on pukeutunut oudosti tai ei näytä sopivan joukkoon, tekee jotain näistä:

    1. Liittyy joukkoosi suoritettuasi jonkun tehtävän hänelle,
    2. on pahisten kätri, or
    3. On ystävää jonkun naishahmosi kanssa ja hänet kidnapataan.

  120. Pienen Nemon laki
    Jos hahmo näkee unta, se on 100% muisto, 100% viesti nykyisyydestä tai 100% ennistis tulevaisuudesta. Voi olla myös em. sekoitus.
  121. Lasten suojelu (Rydian sääntö)
    12-vuotias tai alle ikäinen lapsi on aina vaarassa kuolla.
  122. Mis liet, mestari?
    Kaikki voimakkaat hahmot ovat saaneet oppinsa mestariltaa, isältään tai ystävältään. Nämä ovat kuitenkin kuolleet, kadonneet tai kääntyneet pahuuden puolelle.
  123. Ai siel oot, mestari (Sabinin sääntö)
    Mikäli taistelijan mestari on kadonnut, sankari löytää hänet jossain vaiheessa seikkailua. Mestari haastaa sankarin taisteluun ja voiton jälkeen opettaa sankarille viimeisen taidon, jota on salannut useat vuodet...
  124. Gigantiga
    Suurilla hirviöillä on kyseisiä ominaisuuksia:
    • Alhainen älykkyys
    • Uskomattomat voimat
    • Toistuvat hyökkäykset
    • Jättimäiset hampaat tai kynnet, jotka ovat kai suunniteltu toisia jättimäisiä vastaan
    • Vahingoittuvat 1/10,000 sen koosta oleville aseille
    • Egologisesti sensitiivinen

  125. "Et saanut unta, Huh? (Tifan sääntö) "
    Jos hahmo löytää toisen hahmon yöllä katselemassa kuuta, he rakastuvat oitis.
  126. Sisäisiä voimia (Althenan sääntö)
    Jos hyvä hahmo manipuloidaan pahaksi, he löytävät yhtäkkiä sisäisen voiman, joka riittää tuhoamaan koko teamin.
  127. Kaikki on anteeksi annettu (Nashin sääntö)
    Jos luotettu Teamin jäsen kääntyy sinua vastaan, älä anna hänelle aikaa miettiä sitä, koska jäsen palaa takaisiin teamiin kunhan on seonnut rauhassa.
  128. Muodin ensimmäinen pykälä
    Hahmot pitävät samaa asua koko pelin ajan, lukuun ottamatta uniformuja, jotka päällä päästään tukikohtiin.
  129. Muodin toinen pykälä
    Jokaisen hahmon asu on jokapaikkaan sopiva. Sillä voi kiipeillä kallioilla, mönkiä aavikoilla tai ryömiä viemäreissä. Sama asu päällä voi myös tavata kuninkaan.
  130. Muodin kolmas pykälä
    Tulevaisuuden asetelmissa naisagenteilla tai sotilailla on oltava minihame. Jokaisella miesagentilla tai sotilaalla on oltava hölmö hattu.
  131. Politiikan ensimmäinen sääntö (Chancellor's Axiom)

    Jokainen neuvonantaja himoitsee isäntänsä valtaistuinsa. Ihmeenkaupalla satut juuri paikalle kun neuvonantaja yrittää kaappausta.
  132. Politiikan toinen sääntö (Scapegoat's Axiom)

    Jos neuvonantaja työskentelee pahalle isännälle, hän on itsekkin todennäköisesti paha, voi olla jopa pahisten johtaja. Jos neuvonantaja työskentelee hyvälle isännälle, on neuvonantaja itse varsin hyväsydämminen valtakuntaa kohti.
  133. Politiikan viimeinen sääntö.
    Kuningas kunnat ovat hyviä, Imperiumit ovat pahoja.
  134. Inheritance of Acquired Characteristics (Ramus Rule)
    Twenty-three generations may pass, but any person's direct descendant will still look and act just like him.
  135. Kuolema korjaa, mutta toinen sen korvaa
    Jos joku teamin jäsen kuolee ja vaikka kuinka uniikki ja erikoinen ihminen hän olikin, ei sillä ole väliä. Hänet on korvattavissa hahmolla, joka osaa samat taidot ja pystyy pitämään samoja tavaroita kuin edellinen.
  136. Kauniiden naisten kohtaaminen, Osa 1 (Yuffien sääntö)
    Kaikki hyvännäköiset nuoret naiset ovat valmiina auttamaan sinua. Tämä sääntö koskee vaikka nainen olisi paha.
  137. Kauniiden naisten kohtaaminen, Osa 2 (Rougen sääntö)
    Kaikki hyvännäköiset keski-ikäiset naiset ovat valmiina tappamaan sinut.
  138. No, niin paljon sen takia..
    Kun olet lopettanut etsintäsi ja löytänyt maailman pelastukseen tarvittavan tavaran, se A) Varastetaan B) Hukkuu C) Ei toimi
  139. NPC:n taantumisen laki (MagusConfuseden sääntö)
    Hahmoilla voi olla yli-inhimillisiä taitoja, jolla he pieksevät hirviöitä käsi seläntaakse sidottuna. Kuitenkin kun ne liittyvät teamiisi, kaikki nämä taidot katoavat.
  140. Ongelma rinkula
    Tyypillinen karttarakenne maailman kartassa (joka ei tosin näy siellä). Kun sinulla on olo, että kaikki menee hyvin ja olet saanut hoideltua Pahan voimat, ilmestyy tälläisiä kyseisiä renkaita. Niiden keskeltä lähtee leviämään hullujen jumalien ja pahojen voimat. Jos näitä rinkuloita tulee useampi kuin yksi, olet pulassa.
  141. Vartiat! Vartiat!
    Kaikki mikä pitäisi olla vapaana ja muiden käytettävänä, on aidattu tai suljettu tai lukittu.
  142. Kiitos kun painoitte itsetuho nappulaa!
    Pahikset asentavat aina täysin toimivan itsetuho järjestelmän tukikohtiinsa.
  143. Putoamisen sääntö
    RPG hahmo voi tippua korkeita matkoja täysin vahingoittumattomana. Pahin seuraus on hetkellinen tiedottomuus.
  144. Materiaalista tiedettä 101
    Kullasta ja hopeasta yms. metalleista tehdään helposti aseita ja suojuksia, vaikka todellisuudessa ne metallit ovat aivan liian pehmeitä ja painavia aseiksi ja haarniskoiksi.
  145. Materiaalista tiedettä 201
    Kaikki puhuvat jostain hienosta aineesta, (vaikka Teräs) jos olisi hieno takoa aseita ja suojuksia. Sitä vain tarvisi. Sitten riskeeraat henkesi ja saat käsiisi tätä ainetta, niin se onkin menneen talven lumia. Nyt muodissa on Mithril.
  146. Voivoi.. (Elcin sääntö)
    Jossain vaiheessa peliä pääsankarille käy kurjasti ja naissankarin on astuttava pääsankarin sairaalaolo ajaksi pelaajan saappasiin. Tämä tarkoittaa muutamaa sivu tehtävää.
  147. Vivin taikakirja
    Käytät tunteja satojen erilaisten taikojen etsimiseen ja harjoitteluun pelissä. Loppuen lopuksi tarvitset vain muutamaa pelin lopussa.
  148. Naissäännöstelyä, Osa 1 (Feenan sääntö)
    Sinun mukanasi kulkevat naissankarit kantavat yleensä mukaanaa ISOJA aseita, osaat pahoja taitoja ja hakkaavat tieltään vaikka kokonaisen armeija. Jos joku tarttuu tätä naista kädestä, tulee hänestä avutoton, kunnes sankari hänet pelastaa.
  149. Naissäännöstelyä, Osa 2 (Tifan sääntö)
    Jos naissankari vihanpuuskassa aikoo tehdä jotain ilman sankaria, se yleensä tarkoittaa sitä, että pian hänet on pelastettava
  150. Naissäännöstelyä, Osa 3 (Lunan sääntö)
    Kehität naissankarin voimia ja taitoja koko pelin ajan, kunnes käy selville, että viimeisessä taistelussa hän on roiston kaappaamana...
  151. Naissäännöstelyn huippu (Rynnin sääntö)
    Jos, pelin päähenkilö on nainen, hän ei joudu romanttisiin kohtauksiin, vaan korkeintaan kauppiaiden flirttailtavaksi.
  152. Huomoion varastaminen (Edean sääntö
    Joukkoon liittyy vielä siisti tyyppi kuin mikään tahansa edellinen teamin jäsen
  153. "Äiti, miksi emme käyttäneet Phoenix Downia Aerikseen?"
    Älä usko että taistelutekniikat toimivat "oikeassa maailmassa".
  154. Gold Saucerin sääntö
    Voimakkaimmat tavarat, aseet ja loitsut löytää vain esim. Kilpailemalla linnuilla
  155. Paha elää ikuisesti
    Paha tuhosi kokonaisia armeijoita, sen vangitsemiseen tarvittiin mahtavimamat velhot, mutta miksi kolme sankari voittaa pahan?
  156. Sephirotin ilkityölaki
    Jokainen ilkityö usealla murhalla on sallittu, jos olet tarpeeksi cool.
  157. Kirottu Utopia Teoria (Zealin laki)
    Kaikki utopistisen asiat, johtavat jotenkin pimeisiin voimiin tai tuhoon.
  158. Joukon johtajan johtamista
    Jossain vaiheessa peliä, Sankari tekee hölmön valinnan ja teamilaiset yrittävät saada häntä palaamaan normaalille, koska tuntevat hänet.
  159. Hyvä on pahaa, beibi
    Sankarit kohtaavat aina hyväsydämmisiä vampyyrejä, lohikäärmeitä, roistoja yms.
  160. Hyvä on pahaa, beibi.
    Varo kunniallisia pappeja, uskollisia kenraaleja ja muita tälläisiä. He voivat olla kieroutuneita ja pahoja!
  161. Kätyrin taantuminen (Col. Mullenin sääntö)
    Vaikka roiston kätyri olisi kuinka paha ja voittamaton, hänen kääntyessään hyvälle puolelle, ei hän olekkaan enään niin paha ja roisto voittaa hänet aivan helposti.
  162. Kaikki aika maailmassa (Rinoan sääntö)
    Mikäli ruudussa ei ole erikseen tikittävää aikarajaa, tehtävien suorittamiseen on aikaa rajattomasti. Jos on vaikka hahmo, joka roikkuu kielekkeeltä, sankari saapuu juuri oikeaan aikaan häntä pelastamaan.
  163. Naiset ensin (Bellezan sääntö)
    Roiston kätyreistä nainen siirtyy aina ensimmäisenä hyvälle puolelle. Tosin hän ei selviydy lopputeksteihin asti, koska uhrautuu rakkaudestaan roistoa kohtaan.
  164. Tulen koetus (Cecilin sääntö)
    Jokainen hahmo joutuu suorittamaan sillä hetkellä pitkältä ja vaikealta kuulostavan tehtävän, joka sittemmin ei olekkaan niiiin vaikea.
  165. Avaintavaroiden sääntö
    Älä koskaan poista, pudota tai myy esineitä joita olet saanut pelin alussa tai ensimmäisestä kaupungista. Näillä esineillä ei ole minkäänlaista käyttöä koska...
  166. Hyödyttömien esineiden laki
    Jokaisella esineellä jonka pelissä saat, on jokin tarkoitus. Jos saat esineen, jolla ei tullu olevan minkäänlaista käyttötarkoitusta, myöhemmin siinä on suuria voimia. Mitä aikasemmin saat hyödyttömän tavaran, sitä voimakkaampi se on loppua kohden.
  167. Tehdäämpä näin..
    Minimissään 60% kohdalla peliä saadaan selville, että olet ollut pahan manipuloitavana. Tämä prosenttiluku voi nousta jopa yhdeksäänkymmeneen.
  168. Muisti palailee juuri ennen loppua
    Jokaisella hahmolla, jolla on muistinmenetys, parantuvat pelin lopussa ja eivät tykkää muistamastaan.
  169. Luke, I Am Your Father.
    Jos on mahdollista, että roisto olisi sankarin isä, hän on myös sankarin isä.
  170. Selviytymisen taito
    Luonnonkatastrooffit, myrkkykaasut ja meteorin iskut, eivät vaikuta teamiisi.
  171. Kultainen chocobo
    Pelissä on oltava yksi asia, jonka saamiseen tarvitaan hurjasti työtä. Lopulta et kuitenkaan tarvitse sitä kuin hetken ja se unohtuu.
  172. Kultaisen Chocobon resepti
    Taika resepti asepäivitykseen on vaikea löytää pelissä, mutta helppo kun maksaa 19.95$ strategiaoppaasta.
  173. Tavaroiden laatu sääntö
    Mitä lähempänä ollaan viimeistä luolastoa, sitä laadukkaampia tavaroita kauppiaat myyvät. Ei ole väliä onko ensimmäinen kaupunki teknisesti ja merkonomisesti kehittynyt, niin siellä on silti maailman huonoimmat tavarat.
  174. Yleisavaimen sääntö
    Jokainen lukittu ovi aikeaa pelin lopussa.
  175. "Paha tuulettaa, koska hyvät ovat niin tyhmiä!"
    Jos roisto tarvitsee kymmenen medaljonkia saadakseen maailman hallintaansa ja sinulla on niistä yhdeksän ja roistolla yksi, kaikki sinut teamilaiset ehdottavat, että olisi parasta viedä medaljongit roiston linnaan ja lunastaa viimeinenkin medaljonki. Tosin nyt käy näin, että roisto voittaa ja vie kaikki medaljongit, koska sankari ei tajunnut piilottaa niitä! Sitten yleensä roisto vielä kaappaa sankarin rakkaan, jotta sankari antaisi medaljongit.
  176. Jekkujen jekku
    Ja sitten kun olet antanut medaljongit pahalle, älä luule, että saisit rakastasi takaisin. Idiootti!
  177. Se ei ole minun asuntoni, sanoo Wernher Von Braun
    Kaikki avaruusasemat, lentävät linnat tai talot tippuvat aina maahan ilman mitään selityksiä pelin lopussa.
  178. Pikapäätös
    Viimeisen pahan suunnitelmat tuhota maailman, orjuuttaa ihmisiä, tappaa viattomia ja hallita valtioita ja armeijoita on voinut viedä aikaa suunnitella ja toteuttaa jopa 5-5000 vuotta. Sankarilla menee 5 minuuttia ratkaista, että nämä suunnitelmat on estettävä.
  179. Voitto itsestäsi on tappio maailmalle
    Kun olet saanut omat henkilökohtaiset kriisisi selvitettyä ja päätät viimein lähteä pelastamaan maailman, on 9/10 osaa siitä jo tuhottu. No, lähdetpä kuitenkin pelastamaan sen viimeisen kymmenyksen...
  180. Runollinen pahis (Kefkan sääntö)
    Kaikista roistoista tulee yhtäkkiä runoilijoita, Filosofeja, tai/ja Dramaattisia näyttelijöitä kub A) Kun tapaavat ensi kertaa sankarin B) He aikovat voittaa tai pirullinen suunnitelma on valmis, C) Jokin tärkeä tapahtuma pelissä on alkamassa D) Juuri ennen viimeistä taistelua, E) Juuri ennen kuolemaa, kun haluavat palkita sinut viisaudella
  181. Ajan pakkaaminen
    Kun lähenetään viimeistä kohtaamista, tapahtumat alkavat erottua toisistaan ja selvitä.
  182. Adam Smithin vastaisku
    Pelin loppua kohden mennessä sinua aletaan nimittää "Legendaariseksi sankariksi". Jokainen valtio tukee sinua ja maailman tasapaino on käsissäsi. Maailman pimeimmässäkin kolkassa ihmiset taputtavat sinua selkään ja toivottavat onnea. Miksi kauppiaat eivät anna ilmaisia varusteita viimeiseen taisteluun tai edes anna alennusta!?
  183. Adam Smithin luonnollinen seuraus
    Ei väliä kuinka kurja ja paha paikka planeetta/kylä/maa olisi, silti joku kauppias myy linnan pihalla pelin parasta tavaraa kuin mitään ei olisi tapahtunut.
  184. Juonen pitkä käsi
    Vaikka jokainen pahis juoksisi, se ei vaikuta millään tapaa. Joko he kuolevat tai liittyvät sinuun.
  185. Apocalypse Any Time Now
    The best time to do side quests is while the huge meteor hovers in the sky above the planet, waiting to fall and destroy the world.
  186. "Noniin, Andross, Näytä meille todellinen muotosi."
    Sinun pitää tappaa pahis ainakin kaksi kertaa pelin lopussa. Ensin hän on omaitsensä tai jokin olento. Tapettuasi hänet, pahis kasvaa 50 kertaiseksi ja on paljon hankalampi tappaa.
  187. Kasvoillesi, Jesus!
    Jos kuvittelit lyöväsi hänet kolossisessa muodossa, se on turha luulo. Luultavasti viimeinen muoto on jokin enkelin kaltainen ja taustalla soi kirkon omaista musiikkia.
  188. Tarinan moraali (Ghaleonin sääntö)
    Universuminen jokainen ongelma on ratkaistavissa etsimällä oikea pitkätukka kaunispoika ja hakkaamalla hänet hengiltä.
  189. Weapon sääntö
    Pelissä on aina viimeistäkin pomoa vaikeampi vastustaja, joka pysyy mielummin piilossa kuin yrittäisi hallita maailmaa. Tämän voittaaksesi on kehitettävä hahmoja todella paljon ja sitten kuin lopulta voitat, saat ultimaatisen aseen, jolla et tee mitään, koska hahmot ovat treenaamisen jäljiltä jo valmiiksi niin kovassa kunnossa.
  190. The Ultimate sääntö
    Mikä tahansa jota kutsutaan nimellä Ultima (jotain) tai Ultimate (jotain) ei ole voimakkain. Aina on ultimatempi.
  191. Tiedä suuntauksesi (Vysen sääntö)
    Jokainen nainen pelissä pitää sankari viehättävänä.
 
Reply
#2
Satuin syystä tai toisesta huomaamaan tämän topikin ja vaikka tämä lista nyt onkin vuodelta nakki ja Rpg maker 2003, niin tekisi mieli huomauttaa ettei kannata väkisin yrittää välttää kaikkia kliseitä pelissä, nuita tuossa mainittujakaan. Vaikka näistä tässä listassa olevista monet demonstroivatkin vanhojen jrpg-pelien tarinoiden epäuskottavuutta tai sitten vain pelin itsensä hassuuksia, kliseistä ylipäätään sanon sen, että ne ovat kliseitä sen takia, että ne ovat yleensä jollain tavalla toimivia.

Otan esimerkkinä tuon kohdan 120. Ei varmaan loppujen lopuksi olisi sen parempi idea sisällyttää johonkin juonen kohtaan "satunnaista" unta jolla ei ole tarinan kannalta mitään merkitystä?
 
Reply
#3
tää on varmaa off mut silti :Dd

Olen aina halunnut tehdä RPG Makerilla pelin, jossa toteutuu jok'ikinen (tai ainakin suurin osa) pelimaailman klise. Tyyliin:

"Olipa kerran pikkuinen poika nimeltään Zack, joka eli isovanhempiensa luona, koska hänen vanhempansa olivat kuolleet. Eräänä päivänä sama paha mies, joka oli tappanut Zackin vanhemmat, tuli tappamaan Zackia, mutta hän oli leikkimässä läheisessä metsässä käpylehmillä. Tullessaan kotiin pikkuinen Zack huomasi pahan miehen tappaneen hänen isovanhempansa, jolloin hän juoksi takaisin metsään ja jäi elämään sinne. Hän sai paljon eläinystäviä ja hänen suosikkieläimensä oli susi joka kerran puraisi häntä ja Zackista tuli ihmissusi (ei oikeasti). Eräänä päivänä, kun Zack oli vanhempi mutta silti teini-ikäinen rääpäle, metsään tuli vanha mies, joka kertoi Zackille että hän oli valittu, ainut joka voisi pysäyttää saman pahan miehen, joka oli tapannut hänen vanhempansa ja isovanhempansa, tuhoamasta koko maailmaa. Zackin täytyi löytää legendaarinen miekka, josta kerrottiin jokaisessa kansantarinassa ja sadussa ja runossa ja kappaleessa ja kirjassa ja sanomalehdessä. Zack lähti matkaan ja sitten matkalla tapahtui kaikkea eeppistä, Zack sai esim. uusia ystäviä ja kasvoi matkallaan henkisesti ja fyysisesti tosi, tosi paljon ja hän myös metsästi peuroja ja söi omenia, koska oli niin huono metsästäjä, ettei saanut peuroja tapettua jne."

ps. juoni oli sekava koska olen väsynyt ja en osaa kirjoittaa
 
Reply
#4
Ribby;40860 Wrote:tää on varmaa off mut silti Big Grind

Olen aina halunnut tehdä RPG Makerilla pelin, jossa toteutuu jok'ikinen (tai ainakin suurin osa) pelimaailman klise. Tyyliin:

"Olipa kerran pikkuinen poika nimeltään Zack, joka eli isovanhempiensa luona, koska hänen vanhempansa olivat kuolleet. Eräänä päivänä sama paha mies, joka oli tappanut Zackin vanhemmat, tuli tappamaan Zackia, mutta hän oli leikkimässä läheisessä metsässä käpylehmillä. Tullessaan kotiin pikkuinen Zack huomasi pahan miehen tappaneen hänen isovanhempansa, jolloin hän juoksi takaisin metsään ja jäi elämään sinne. Hän sai paljon eläinystäviä ja hänen suosikkieläimensä oli susi joka kerran puraisi häntä ja Zackista tuli ihmissusi (ei oikeasti). Eräänä päivänä, kun Zack oli vanhempi mutta silti teini-ikäinen rääpäle, metsään tuli vanha mies, joka kertoi Zackille että hän oli valittu, ainut joka voisi pysäyttää saman pahan miehen, joka oli tapannut hänen vanhempansa ja isovanhempansa, tuhoamasta koko maailmaa. Zackin täytyi löytää legendaarinen miekka, josta kerrottiin jokaisessa kansantarinassa ja sadussa ja runossa ja kappaleessa ja kirjassa ja sanomalehdessä. Zack lähti matkaan ja sitten matkalla tapahtui kaikkea eeppistä, Zack sai esim. uusia ystäviä ja kasvoi matkallaan henkisesti ja fyysisesti tosi, tosi paljon ja hän myös metsästi peuroja ja söi omenia, koska oli niin huono metsästäjä, ettei saanut peuroja tapettua jne."

ps. juoni oli sekava koska olen väsynyt ja en osaa kirjoittaa

Kuulostaa hyvältä. Paras juoni ikinä : D

Quote:Satuin syystä tai toisesta huomaamaan tämän topikin ja vaikka tämä lista nyt onkin vuodelta nakki ja Rpg maker 2003, niin tekisi mieli huomauttaa ettei kannata väkisin yrittää välttää kaikkia kliseitä pelissä, nuita tuossa mainittujakaan. Vaikka näistä tässä listassa olevista monet demonstroivatkin vanhojen jrpg-pelien tarinoiden epäuskottavuutta tai sitten vain pelin itsensä hassuuksia, kliseistä ylipäätään sanon sen, että ne ovat kliseitä sen takia, että ne ovat yleensä jollain tavalla toimivia.

Otan esimerkkinä tuon kohdan 120. Ei varmaan loppujen lopuksi olisi sen parempi idea sisällyttää johonkin juonen kohtaan "satunnaista" unta jolla ei ole tarinan kannalta mitään merkitystä?

Ei niitä täysin kannata välttää ja ei niitä voikaan, mutta mitä vähemmän niitä käyttää, sen omaperäisempi pelistä tulee. Kliseitä näistä on tullut nimenomaan sen takia, että yhdet ovat kopioineet toisia ja sitten

[Image: 32106797.jpg]
 
Reply
  


Forum Jump:


Browsing: 1 Guest(s)