• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com)
Hello There, Guest! Login Register

Poll: Mitä ohjelmaa käytetään?
You do not have permission to vote in this poll.
2k3
52.63%
10 52.63%
Vx
31.58%
6 31.58%
Xp
15.79%
3 15.79%
Total 19 vote(s) 100%
* You voted for this item. [Show Results]

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: [MUU] Yhteisprojekti - Suunnitteluketju
Thread Modes
Jatketaan täällä keskustelua mahdollisesta yhteisprojektista.

Reply
Tää pitäs tehä niin, että ne ihmiset, jotka haluavat osallistua tähän, lähettäs viestin, että olisivatko mukana väliaikasesti, pitempiaikasesti tai jotenkin muuten ja sitten joku pitäis siitä taulukkoa (vaikkapa äänestys listaa) ja valintaansa voi muuttaa jos haluaa. Ja katsotaan kuinka paljon tyyppejä tulee mukaan. Sitten aletaan suunnitella yht. projua. Big Grin

Reply
(voisko ne aiemmatkin viestit tästä yhteisprojusta siirtää tähän lankaan?)

Houkutteleva idea kieltämättä, mutta epäilen, että mitä suuremmalla porukalla yrittää, sitä pahemmin homma leviää.

Yksi käytännön ongelmahan on se, ettei itse projektitiedostoa pysty muokkaamaan kuin yksi kerrallaan, edes mappeja kun ei pysty importtaamaan muista projekteista. Muitten pitäisi olla tekemässä "jotakin muuta."

Ja Skye sanoikin juuri tuon, ettei ideat mene aina yhteen, riippuu tosin henkilöstä. Omasta puolestani voin kokemuksesta sanoa, että olen surkea tekemään kompromisseja ideoistani, eikä jonkun muun ideoiden käytännöllinen toteuttaminen varmaan pitäisi mielenkiintoani yllä pitkään.

Voin silti yrittää ottaa osaa tarinan/hahmojen suunnitteluun, eihän sitä tiedä mikä muhennos siitä tulee. Yrittämisessä ei ole mitään menetettävää paitsi aikaa.
Harmi kyllä sitäkään ei nykyisin ole riittävästi.

Reply
Jos nyt vaikka voitaisiin aloittaa suunnittelemalla, millainen peli tehdään.

Olisko kauhupeli mitä? Big Grin
[Image: 2m42fyq.jpg]

Reply
Ehdottakaa aiheita, niin tehään äänestys aiheista.

Aihe: Voitas tehä sellanen kauhupeli, joka sijoittus nykyaikaan. 2012 ei tapahtuis maailmanloppua, vaan onnettomuus, joka veisi ihmiskunnan esiaikaiselle kehitysasteelle.

Reply
Sanon näin alkuun, että kauhupeli olisi ainut aihe, jota olisin oikeasti kinnnostunut tekemään.

Ja jos se nyt satuttaisiin valitsemaan aiheeksi, osallistuisin siinä tapauksessa jos se olisi psykologista kauhua, oikeasti pelottavaa, eikä mitään säikyttelypaskaa. Lisäksi missään zombi/maailmanloppukauhupelissä tai vastaavassa en halua olla mukana, enemmän kiinnostaisi peli, jossa ei (välttämättä, tai ainakaan heti) tiedetä mikä pelin \'paha\' itse asiassa on (= pelottavia asioita tapahtuu, mutta niiden lähteestä ei ole tietoakaan). Mielestäni zombien lahtaamisessa ei ole mitään pelottavaa, saati hauskaa.

Olisin valmis tekemään musiikkia ja myös suunnitellupuolella voisin vaikuttaa. Itse pelin tekemiseen (event, kartat etc.) en viitsi osallistua, koska en a) osaa ja b) en koskaan jaksa.

Reply
Quote:Sanon näin alkuun, että kauhupeli olisi ainut aihe, jota olisin oikeasti kinnnostunut tekemään.

Ja jos se nyt satuttaisiin valitsemaan aiheeksi, osallistuisin siinä tapauksessa jos se olisi psykologista kauhua, oikeasti pelottavaa, eikä mitään säikyttelypaskaa. Lisäksi missään zombi/maailmanloppukauhupelissä tai vastaavassa en halua olla mukana, enemmän kiinnostaisi peli, jossa ei (välttämättä, tai ainakaan heti) tiedetä mikä pelin \'paha\' itse asiassa on (= pelottavia asioita tapahtuu, mutta niiden lähteestä ei ole tietoakaan). Mielestäni zombien lahtaamisessa ei ole mitään pelottavaa, saati hauskaa.

Olisin valmis tekemään musiikkia ja myös suunnitellupuolella voisin vaikuttaa. Itse pelin tekemiseen (event, kartat etc.) en viitsi osallistua, koska en a) osaa ja b) en koskaan jaksa.
Psykologinen kauhu kyllä kuulostaa hienolta, mutta toteutus..
Ei siitä saa yhtään nii kuumottavaa ku ei oo first personia,
kuumottavia alueita ym. pientä mitkä lisää tunnelmaa.
Hyvä ja hauska idea, mutta kuinkas toteutus rpg makerilla?

Reply
Quote:
Quote:Sanon näin alkuun, että kauhupeli olisi ainut aihe, jota olisin oikeasti kinnnostunut tekemään.

Psykologinen kauhu kyllä kuulostaa hienolta, mutta toteutus..
Ei siitä saa yhtään nii kuumottavaa ku ei oo first personia,
kuumottavia alueita ym. pientä mitkä lisää tunnelmaa.
Hyvä ja hauska idea, mutta kuinkas toteutus rpg makerilla?
Jo pelkillä yksinkertaisilla asioilla (musiikkilla, sound effecteillä, satunnaisilla muilla jutuilla) voi saada helposti suhteellisen pelottavan pelin. Mielestäni ei kyllä first personia tarvitse ja on ihan mahdollista toteuttaa RPG Makerilla. :p

Reply

Juuri tuollaisella asenteella yhteisprojekti ei onnistu, "jos ei tehdä niinkuin minä haluan, en tee." Koska tässä on useampi henkilö mukana, täytyy kaikkien suostua kompromisseihin. Paitsi johtajahenkilön, joka päättää viimekädessä mitä tehdään. Se ei välttämättä miellytä kaikkia mutta on ainoa tapa saada mitään tehtyä ylipäätään.
[Image: 12_by_neenya-d4ky00c.png]

Reply
Quote:

Juuri tuollaisella asenteella yhteisprojekti ei onnistu, "jos ei tehdä niinkuin minä haluan, en tee." Koska tässä on useampi henkilö mukana, täytyy kaikkien suostua kompromisseihin. Paitsi johtajahenkilön, joka päättää viimekädessä mitä tehdään. Se ei välttämättä miellytä kaikkia mutta on ainoa tapa saada mitään tehtyä ylipäätään.
Jos homma ei kinosta, ei ole pakko olla mukana. Yksinkertaista, eikö?

//Muutenkin pelinteko ei olisi mukavaa, jos mukana olisi joki, jota ei kinosta aihe pätkääkään. Tekisitkö itse peliä, josta et pidä itsekään?

Ja yksinkertaisillka grafiikoilla ja ärirajoituksellakin voi hyvin haada pelottavan ilmapiirin aikaan. kokeilkaa SNES:n Clock Toweria niin ymmärrätte.
Ja tosiaan aivoton splätteri ei ole pelottavaa, psykologisella saa oikeasti ihmeitä aikaan. Vahvin pelko mitä on olemassa sattuukin sopivasti olemaan tuntemattoman pelko.
[Image: 2m42fyq.jpg]

Reply
Yhteistyön ongelmat sikseen, muistelin että tein joskus kauhupeliä RPG maker XP:llä vuosia vuosia sitten. En kovin pitkälle ehtinyt kun innostus jo lakkasi, lähinnä kun oli siihen aikaan niin kiireistä koulun kanssa. Nyt kun kaivelin nämä vanhat tiedostot niin... no. Hahhah ei nämä kyllä erityisen kiehtovia ole... Mutta hyviä ideoita minulla on näköjään paljon ylös kirjoitettuna, ja olen näköjään tehnyt jopa muutaman luonnoksen alkusekvenssiä varten:

Päähenkilö, ilmesesti
Tähän piti tulla liikkuva sprite
Tasku?

No hei... Voihan tämän upatakin, jos joku haluaa kokeilla tuota mieletöntä menusysteemiä... Todella huonossa vaiheessa tämä kyllä oli. ESCistä pääsee räpelöimään kännykkää.

Latauslinkki

Tässä demossa on todella kämäiset chara- ja tilesetit, eikä sitä tulisi pitää yhtään minään. Olen tehnyt tuon neljä vuotta sitten, ainakin viimeisimmästä savesta päätellen. Ideana oli tehdä jonkinlainen lyhyt kauhupeli missä tuon tytön kännykkä on isossa roolissa. Esim. saveja on vain sen verran mitä akussa on virtaa (jopa toimii demossa!). Välillä saat outoja puheluita joiden tarkoitus oli säikäyttää, ja löysin jopa soundclipin sellaisesta äänestä mikä kuuluu kaiuttimista kun signaalit läpäisevät sen, jolla olisi voinut hämätä pelaajaa.

Juoni meni jotakuinkin näin: Tulet takaisin kotikaupunkiisi pitkän junamatkan jälkeen, mutta missään ei näy ketään. Harhailet etsien perhettäsi, ja kohtaat kaikenlaisia kauhuja matkallasi. Ei välttämättä mitään fyysisiä hirviöitä, sillä en halunnut peliin minkäänlaista combattia silloin, mutta jokin ase olisi kyllä hieno lisäys (ja sopisi tuohon lantionkohdan inventaarioon). Minulla oli kaikenlaisia ideoita tosissaan, kuten musiikin saralla meinasin tehdä täysin industriaalisiin ääniin ja outoihin kalinoihin, suhinoihin ja jymähdyksiin perustuvan äänimaailman, joka heijastaisi pelin visuaalista ilmettä.

Psykologista kauhua on mahdollista tehdä XP:llä, vaikka immersio ei tietenkään voi vastata FPS-tyyliä. Mietin kaikenlaisia trikkejä:

- Taustamusiikki katoaa joskus harvoin, ja jotain outoja ääniä alkaa kuulumaan, kunnes musiikki jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan
- Maailmasta löytyvistä merkeistä, viesteistä ja sanomalehdistä (esim.) ei löydy avustusta, vaan hämmentäviä ilmaisuja ja täysin epäloogisia asioita (tyyliin, seinällä lukee: "Unohdit sanoa hyvästit...")
- Kolmannen muurin murtaminen: Asioiden pelimaailmassa tulisi välillä muistuttaa että peli ikään kuin tietää että se on vain peli... Jos ymmärsitte. Esimerkiksi feikki-virheilmoituksia jossain vaiheessa, kuin peli olisi kaatunut tai jotain.
- Juonen väärin johdattelu: Peli antaa ymmärtää että olet yrittämässä johonkin tiettyyn pisteeseen, mutta sitten yhtäkkiä kaikki mitä olet saavuttanut todetaankin täysin merkityksettömäksi.
- Menu-mindfuck: Kun avaat menun tietyssä mapissa, ja suljet sen, löydät itsesi jostain ihan muualta.
- Jossain mapissa kuuluu taustalta vain sellaista static-kohinaa, mutta oltuasi tietyn ajan siellä, kohinan seasta alkaa kuulumaan hiljaista puhetta, josta on mahdoton saada selvää.
- Turvattomuus: Joku paikka minkä koet turvalliseksi tehdäänkin turvattomaksi... karmivaa kun olet kuvitellut että täällä ainakin olet turvassa.

Kaikki tämä tietenkin vähitellen johtaa johonkin syvempään ymmärrykseen, mitä en vielä ehtinyt miettiä sen kummemmin. Ajattelin että tuo puhelin liittyy pelaajan pelastukseen hyvin läheisesti.

EDIT: Yllärillä mun kotisivut itkee just nyt että "Problem loading page". Kärsivällisyyttä.

Reply
Varsin hyviltä ideoilta kuulostavat nuo. En ole koskaan ajatellutkaan tekeväni kauhupeliä, mutta noilla luulisi saavan aikaan psykologista kauhutunnelmaa. Ja demoa kokeilen ehkä myöhemmin.

Nimeänpä itse ihan pari juttua:

- Äänen käyttöön vielä, pelaajan liikkuessa tulisi kuulua askeleita, varsinkin niissä kohdin missä ei muuta ääntä kuulu. Nämä hetket olivat SNESin Clock Towerissakin ne pelottavimmat.
- Pimeys. Ei läheskään niin tehokas keino kuin ensimmäisen persoonan kauhupelissä, tosin tätä elementtiä lukuunottamatta en pitäisi kolmatta persoonaa yhtään vähemmän potentiaalisesti pelottavana.
- Oudot asiat muuten ihan normaalissa päivässä.
- Se, kun kukaan itse pelissä ei reagoi näihin asioihin, mukaanlukien tuohon mappisekoiluun ja musiikin häviämiseen. Muitakin asioita voisi yhtäkkiä mennä vastoin pelaajan odotuksia, eikä edes pelihahmo sanoisi tähän mitään.
- Hirviöitä voisi olla vaikkei pelissä olisikaan taistelua. Puolustuskyvyttömyys vaaroja vastaan on Clock Towerin tai Penumbran tyyppisen kauhupelin perusteita.

Reply
Joo, kauhu kuulostaa mielenkiintoiselta. Mitä porukka tuumis pienimuotoisesta ääninäyttelystä, esim. tärkeissä kohtauksissa olisi puhetta.
Ja skye, se ei ole kolmas vaan neljäs se seinä/muuri joka murretaan näillä "feikki-virheillä". Anteeksi pieni pilkun nussiminen, mutta häiritsi hieman :Smile
Jos ääninäyttelyä ruvetaan toteuttaan, voin itse toimia muutamana äänenä (osaan jonnin verta muutella ääntäni) ja myös muokkailla, sillä on kokemusta audacityllä "pelleilystä" jne.
[Image: tumblr_mb0zczAX2Y1rrpv83o1_500.gif]

Reply
Sen verran korjaan sanomisiani, että tuli projektin aiheeksi nyt mikä vain, niin musiikista voin kyllä vastata.

Reply
Kuullostaa tosi hyvältä, mutta tärkein kysymys minulta lienee, millä versiolla tämä tehdään? Skyen sanoi jo tehneensä kauhupelin XP:llä, mutta jos osallistumis halukkailla ei olekkaan XP:tä? Paitsi se on helppo saada ilmaiseksi jos on Postality Knights Edition. VX taas on oma suosikkini, mutta minulle kelpaa mikätahansa Maker. 2k3 taas on ilmainen, mutta aikas huono vaihtoehto sinänsä. VX Acea tuskin löytyy vielä keneltäkään?
UU kärpänen

Reply

Forum Jump:

Browsing: 3 Guest(s)