RPG Maker Finland
Suunnittelu paperille - Printable Version

+- RPG Maker Finland (https://rpgmaker.fi/mybb)
+-- Forum: Pelinteko (https://rpgmaker.fi/mybb/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: Oppaat ja suunnittelu (https://rpgmaker.fi/mybb/forumdisplay.php?fid=15)
+--- Thread: Suunnittelu paperille (/showthread.php?tid=765)



Suunnittelu paperille - matu123able - 08-05-2012

Ensin pelin varsinaista toteutusta, suunnitteletteko paperille pelienne mapit, henkilöt, juonen yms. Itse olen vastikään ottanut tuon käyttööni. Se helpottaa projektin toteutusta, kun avatessani RPG Makeria tiedän mitä haluan ja mitä teen.


Re: Suunnittelu paperille - ShadeHunter - 08-05-2012

Kyttäisimpä paperia. Se voisi olla hyödyllistä, mutten vain jaksa.
Ei... Pelistäni ei ole juonta paperilla. Kaikki on päässäni.
Muut on koneella. Henkilöt ja muut...
Smile
Oho. Sveitsipeli alkaa (Jääkiekko). Pitää mennä katsomaan.
:o


Re: Suunnittelu paperille - meyvn MaRa - 08-05-2012

Jokaisella on omat tapansa suunnitella pelejä. Itse en jaksa ruveta erikseen mitään raapustamaan, mutta piirtelen usein tunneilla vihkoihin kaikenlaista concept arttia. Big Grin


Re: Suunnittelu paperille - Bloodbound - 09-05-2012

Omasta mielestäni on paljon käytännöllisempää kirjoittaa juonet ja muut tietokoneella. Konseptitaiteet, mapit sekä muut onnistuu paljon helpommin piirtopöydän ja paintshopin tai muun sovelluksen avulla. Eipä omista projekteista oikeastaan koskaan mitään fyysistä jää käteen.


Re: Suunnittelu paperille - Mursu - 29-06-2012

The Codexin teon aikana kirjoitin A5 kokoisen muistion melkein täyteen pelin juttuja ja myös muuta kaikkea randomia. Juonta ja hieman pelimaailmasta kirjoitin koneelle.

Lisäksi kirjoitin tusseilla kalvolle listaa skilleistä ja hahmojen classeista. Ne olivat käteviä kun jos tuli muutoksia tarvitsi vain pyyhkiä ja kirjoittaa uudestaan.

Tykkään kuitenkin kirjoitella paperille etenkin pelimekaniikkaan liittyviä asioita. Tein mm. taulukon pelin aseista ja panssareista. Helpotti suuresti kun piti miettiä mitä aseita arkkuihin tunkee ja että onhan kaikkia aseita tasapuolisesti tarjolla.

Sitten tein myös listaa pelin accessoryista ja mistä niitä saa, eli saatoin aina tarkistaa siitä mistä pelaaja saa mitäkin kamoja : P

Dungeonien suunnittelukin koheni huomattavasti kun ensin tein luonnostelmia ja suht tarkkoja karttoja ennen kuin aloin mappaamaan.

Suosittelen kyllä jonkinlaista suunnitteluvihkon ylläpitoa. Se ei vain ainoastaan anna sellaista "pro-suunnittelija" fiilistä vaan siitä on (ainakin minusta) paljon mukavampi tarkistaa pelin juttuja. Koneelta lukiessa olo on aina jotenkin vaivaantunut, kun taas vihko on aina jemmassa rinnalla. Lisäksi etenkin karttoja on paljon helpompaa suunnitella ja piirrellä paperille kuin koneelle, ja mappaaminenkin sujuu puolet nopeampaa kun on jo miettinyt asioita valmiiksi.



Re: Suunnittelu paperille - Sage - 29-06-2012

Välillä jotain konseptitaidetta piirrän paperille, en sen kummemmin tee mitään taulukkoja tai sellasia.
Vois kyllä jos innostuis tekemään jotain.


RE: Suunnittelu paperille - Rpg.Rof. - 25-11-2016

http://aijaa.com/k53mDW

Muistutan et kannataa aina suunitella hyvin paperille tai "tässä tapauksessa paintille" mitä ollaan tekemässä.
Voin kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoo et on aika vittumaista alkaa korjailee jotain kohtia jotka on jääneet välistä.