RPG Maker Finland
Muusikkojen nurkkaus - Printable Version

+- RPG Maker Finland (https://rpgmaker.fi/mybb)
+-- Forum: Muu (https://rpgmaker.fi/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Vapaa-aika (https://rpgmaker.fi/mybb/forumdisplay.php?fid=10)
+--- Thread: Muusikkojen nurkkaus (/showthread.php?tid=213)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7

Muusikkojen nurkkaus - Suzumi - 21-10-2009

Empä muista onko täällä tämmöistä ketjua, joten päätin aloittaa semmoisen. Tänne yleistä keskustelua musiikinsoitosta, oli soitin sitten kitara, trumpetti taikka triangeli. Myös kaikki soittimiin/soittamiseen liittyvät kysymykset tänne.

Kaikki soittajat, mitä soitatte/kauan olette soittaneet/bändissäkö?/jne.

Itse olen soittanut ~elokuusta -08 asti kitaraa (osaan myös bassolla soittaa jotenkuten sekä rummuilla), aloitin parisataa euroa maksaneella akustisella, ja vaihdoin maaliskuussa -09 sähkökitaraan (Tokai AST-33, vahvarina Rolan Cube 15X) ja olen siitä asti soitellut päivittäin monia tunteja. "Bändiä" ei varsinaisesti ole, parin soittajakaverin kanssa soitellaan kaikenlaista aina silloin tällöin, äänitteitäkin löytyy >_> (www.youtube.com/Jermakkiz siellä pari heti ekana wink wink).

Ja nyt ihan kysymys, miten treenaatte vaikkapa kitaransoittoa? Soittelemalla muiden bändien biisejä, tekemällä omia, jotain nopeusharjoituksia (sweepit, trillit, tapping jne.) vaiko pänttäämällä teoriaa. Itsellä on vähän "tullut seinä vastaan" kun ei keksi miten treenaisi.

Toivottavasti tästä kasvaa suuri ja muhkea threadi ^___^

Re: Muusikkojen nurkkaus - Fungus - 21-10-2009

Teh best thread eva.

Kitara. Lähes kaksi vuotta soittanut eikä siihen todellakaan kyllästy. Bändissä en soita. (Vielä...)
Aloitin soittamisen vanhalla akustisella. En sitä kyllä kovinkaan kauaa rämpyttänyt,
kun Thomannilta tilattiin jonkinlainen sähkökitarapaketti. (Kitara, vahvistin + sälää.) Noin 300€ se maksoi.

Treenaus? Soitan joka päivä, jos voin. Soittoaika vaihtelee enkä osaa sanoa kauan soitan päivässä.
Treenaukseen kuuluu muiden bändien biisien soittaminen,
joskus omienkin tekeminen ja nopeusharjoitukset. (Kaikki mitä mainitsit.)
Teorian pänttääminen on jäänyt hieman vähälle...

Muiden soittimien kanssa en ole yhtä taitava. Bassoa, pianoa ja rumpuja osaan kaikkia soittaa jonkun verran.
(Onko laulu off-topiccia? Olen myös kohtuullinen laulaja. Ehkä.)

Re: Muusikkojen nurkkaus - TommiV - 21-10-2009

Hah. Toivoisin osaavani soittaa, mutta soitan vain syntikalla ja sitäkään en juuri osaa.

Kuulokorvalla FTW.

Laittakaa muuten jotain samplea niin kuullaan millaisia muusikkoja täällä on.

Re: Muusikkojen nurkkaus - Suzumi - 21-10-2009

Joo siis kyllähän sen laulun voi luokitella tähän mukaan, soitinhan sekin muiden joukossa. Kyllähän sitä voisi joskus äänittää kitaralla jotain "alexilaih4ever" tilusoolon

Re: Muusikkojen nurkkaus - razor - 21-10-2009

Pakkohan tähän on vastata, kun musiikki on niin lähellä sydäntä.

Soitan pääasiassa kitaraa ja rumpuja. Lisäksi osaan soittaa pianoa aika hyvin ja bassolla menee perussoinnut.

Kitaraa olen soittanut noin vuoden verran. Aloitin sähkökitaralla, jonka sain vuoden ennen kuin aloin kunnolla soittamaan. Se tilattiin Thomannilta ja on varmaan huonoin kitara ikinä. Siksi soittelen usein myös iskän akustisella. Muttaah, iskä sano, että jos opin joskus soittamaan, niin ostaa mulle sitten kunnon skeban. Sitä ennen säädin skeballa vaan jtn turhuuksia. Noin vuosi sitten innostuin ja aloin soittelemaan ja nykyään soitan päivittäin, tosin soittamisajat vaihtelee 10 minuutista 3 tuntiin. En pidä itseäni mitenkään mahtavana kitaristina, mutta kyllä ajan myötä taidot karttuvat. Soittelen yleensä toisten artistien biisejä, eniten olen varmaan soitellut System of a Downia. Sooloissa en ole vielä kauhean hyvä, tai en ainakaan osaa soittaa mitään yltiübernopeussooloja, mutta jonkinlaiset soolot menee. Täppinki onnistuu kanssa, mutta en oikein liiemmin perusta tästä taidosta. Soittelen myös omia biisejä, mutta ne ovat yleensä improvisoituja riffisekoiluja, vailla päätä ja häntää. Tyylilaji vaihtelee kaaosmetallista normirokkiin. Kun ryhdyn kunnolla säveltämään, niin ei kyllä oikein luonnistu, parhaat riffit tulee vain kun kokeilee. Yleensä myös äänitän näitä riffibiisejä, noin 2-3 minuutin pätkissä. Kitara on kuitenkin yleisesti lempisoittimeni ja oikeastaan ainut tavara, minkä haluaisin jättää, jos muut viedään.

Rumpuja olen soitellut pääsiäisestä lähtien. Kesällä tosin en soitellut paljoakaan, kun olin niin paljon reissussa, mutta viime aikoina on kyllä rummut paukkunu ja paljon. Ihme, ettei naapureilta mene hermot, soitan kuulemma aika kovaa.. No, tässäkään en ole ehkä mikään maailman lahjakkain, mutta kyllä kokoajan paranee. Tässäkin soittelen yleensä coverbiisejä, tosin hyräilen ne mielessäni. Monet kapulat on menneet mäsäksi ja iskäkin siitä on valitellut, mut ei voi mtn. Kovassa soitannassa ovat olleet mm. Maj Karman Kauniiden Kuvien Liskokuninkaan poika, System of a Downin Toxicity sekä Terveiden Käsien Tornion kevät. Setti on sellanen perussetti, basari, virveli, lattiatom, tom sekä kolme lautasta sekä haitsu. Iskä on kuitenkin sanonut, että rummut ovat perusrumpuja paremmat ja mitä nyt esim. koulun rumpuja olen soitellut, niin kyllä ovat aika mitättömät verrattuna iskän rumpuihin. Tuplapedaalia voisin käyttää, koska löytyy kaksi jalkapedaalia, tosin sitten se pitäisi vielä asentaa ja virveli pitäisi säätää johonkin helppoon kohtaan. Mutta, parempi varmaan harjoitella ensin yhdelläkin basarilla, ennenkuin rupeaa kikkailemaan lisää.

Pianoa on tultu soitettua jo jonkin aikaan, joudun jopa ottamaan pianotunteja.  :-[ En tosin ole mikään kauhean innokas harjoittelija. Piano on sinänsä ihan ok soitin, mutta se ei vain jotenkin sovi mulle. Jotkin biisit menee ulkoa, mutta useimmiten unohdan ne ajan kuluessa. Mutta, tuskin pianon soitosta haittaakaan on.

Bassoa en ole soittanut paljoakaan, ja sellainen olisi tarkoitus hankkia jouluna. Nyt on iskän kaverin basso lainassa. Se on akustinen basso ja kielet siinä ovat aika hemmetin raskaat soittaa, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Bassoa voisi lähitulevaisuudessa soittaa lisää, nyt ei mene kuin muutamat perussoinnut jollain huonolla kompilla.

Laulamaan en ole mikään kovin erikoinen, pääsen tosin aika korkealle ja osaan "möristä". Laulussani on hyvin paljon vaikutteita mm. Herra Ylpöstä sekä Corey Taylorista. Yksi lauluinnoittajistani on Serj Tankian, hän sai minut tajuamaan, miten monipuolisesti joku voi laulaa. Laulamiseni on jotain puhelaulun, valituksen ja karjumisen väliltä. En osaa selittää. Ei kai kuullosta miltään kauhean hyvältä, mutta jos harjottaa ääntään, niin kyllä se kai kehittyy.

Onkos jengillä muuten sellaisia musikaalisia innoittajia esimerkiksi kitaraan liittyen? Tai ylipäätänsä joku tai jotkut, jotka ovat vaikuttaneet soittamiseenne, esim. soittotyyliin tai johonkin. Itselläni ehkä suurin vaikuttaja kitaraan on Daron Malakian, vaikkei hän olekkaan mikään erinomainen kitaristi, niin hänellä on asennetta. Rumpaleista arvostan taas SOADin (jälleen kerran) John Dolmayania. Hän on vaikuttanut soittotyyliini aika paljonkin ja olen ottanut hänestä, ehkä liikaakin, mallia. Muttaah, kyllä jossakin vaiheessa varmasti muokkautuu se oma tyyli, jonka lopulta omaksuu. Itse ainakin usko näin.

Huh, tulipa tekstiä!  :o

Re: Muusikkojen nurkkaus - Suzumi - 22-10-2009

Quote:Onkos jengillä muuten sellaisia musikaalisia innoittajia esimerkiksi kitaraan liittyen? Tai ylipäätänsä joku tai jotkut, jotka ovat vaikuttaneet soittamiseenne, esim. soittotyyliin tai johonkin. Itselläni ehkä suurin vaikuttaja kitaraan on Daron Malakian, vaikkei hän olekkaan mikään erinomainen kitaristi, niin hänellä on asennetta. Rumpaleista arvostan taas SOADin (jälleen kerran) John Dolmayania. Hän on vaikuttanut soittotyyliini aika paljonkin ja olen ottanut hänestä, ehkä liikaakin, mallia. Muttaah, kyllä jossakin vaiheessa varmasti muokkautuu se oma tyyli, jonka lopulta omaksuu. Itse ainakin usko näin.

Hienoa tekstiä oli! Wink

Itsellä suurimpia vaikuttajia kitaran soitossa on mm. Kurt Cobain (yllätyskö?), Dave Mustaine sekä Yngwie J. Malmsteen. Nämä nyt näin nopeasti tulivat mieleen.

Soitin melkein vuoden PELKÄSTÄÄN riffejä, en oikein ajatellutkaan sooloja, mitä nyt tappingin opettelin ja pari helppoa pikkujuttua, mutta kuitenkin soittelin vain Ramonesia, Nirvanaa ja Metallican sekä Iron Maidenin ja muutaman muun bändin biisien riffejä. Nykyään on alkanut kiinnostamaan sooloilu, tai muuten vaan "erikoisemmat" riffit, eli ei pelkkiä powerchordeja. Mm. Ensiferumilla on todella hienoja riffejä (mm. Little Dreamer), sekä joistakin Bodomin biiseistä (Hate Me!) on tullut opeteltua melodisia riffejä, ihan hyvää treeniä imo. Nyt on ollut kovassa treenissä Yngwie J. Malmsteen, tosin jotain soolon pätkiä sieltä täältä, enimmäkseen arpeggioita sekä sweeppejä. Vielä kun jaksaisi opetella improvisoimaan sooloja niin <3.

..Varmaan missään muualla täällä en jaksa näin paljoa kirjottaa >_>

//Laulusta vielä, osaan jotenkuten laulaa nuotilleen, mutta "normi" lauluäänessä ei ole kehumista. Tommonen karjuminen/rääkyminen sujuu ja pari kaveriakin sanonut joskus että kuulostaa ihan hyvältä, vitsillä tai ei mutta whatever.

Re: Muusikkojen nurkkaus - masamaan - 26-10-2009

Saako tänne ilmasta mielipiteitä soittimista? Jos saa niin ei oo muuta sanottavaa kun että kitara on kyllä hieno soitin ja viellä hienompi keksintö Smile ja haluaisin oppia soittamaan mutta pitäis ensi repästä jostai kitara >_>

Re: Muusikkojen nurkkaus - PoRo - 26-10-2009

No jos nyt minäkin esittelen harrastuksestani:

Soitan kitaraa.. Olen harrastanut noin 6 vuotta eli alotin 7 vanhana ja eka kitarani oli behringerin stratocaster (täys paska) jonka sain serkultani synttäri lahjaks. Se siis oli serkkuni vanha käytetty. Soittelin hetken yksikseni ja sit perustettiin kaverin kanssa bändi joka on vieläkin voimassa. Ei nyt nähä niin paljon kun se asuu vantaalla ja mä kangasalla niin sillä on kaikki lomat eri aikaan. Mut sen mummu ja pappa asuu tos lähellä, muta tuskin se mun kaveri jaksais viikonlopuks tulla tampereelle asti. Ostin tossa just uuden Ibanezin joka makso 375€ voitte kattoo kuvan "Näytä kasvosi" topicin siitä mun viimesimmästä viestistä. Ja en nyt oo niin ehtiny soitteleen, mutta soitellaan sitten kun jaksetaan soitella.

Re: Muusikkojen nurkkaus - razor - 26-10-2009

Quote:Saako tänne ilmasta mielipiteitä soittimista? Jos saa niin ei oo muuta sanottavaa kun että kitara on kyllä hieno soitin ja viellä hienompi keksintö Smile ja haluaisin oppia soittamaan mutta pitäis ensi repästä jostai kitara >_>
Suosittelen tilamaan Thomannilta. Eiväthän ne mistään parhaasta päästä ole, mutta tulevat nopeasti ja ovat ihan hyviä soittaa. Sitten kun tulee lisää taitoja, niin voi ostaa paremman. Tulevat kaiken lisäksi nopeasti, niin pääsee pian soittamaan.

Quote: Soittelin hetken yksikseni ja sit perustettiin kaverin kanssa bändi joka on vieläkin voimassa. Ei nyt nähä niin paljon kun se asuu vantaalla ja mä kangasalla niin sillä on kaikki lomat eri aikaan. Mut sen mummu ja pappa asuu tos lähellä, muta tuskin se mun kaveri jaksais viikonlopuks tulla tampereelle asti.
No, mullakin ja Funkuksella on bändi, mutta ei tuo välimatka ole niin kauheasti vaikuttanut yhtyeen toimintaan. Tosin valmiita biisejä ei ole valmiina paljoakaan, sanoitettuja biisejä sen sijaan monia.

Re: Muusikkojen nurkkaus - Fungus - 26-10-2009

Quote:No, mullakin ja Funkuksella on bändi, mutta ei tuo välimatka ole niin kauheasti vaikuttanut yhtyeen toimintaan. Tosin valmiita biisejä ei ole valmiina paljoakaan, sanoitettuja biisejä sen sijaan monia.

Korjaan: "bändi" ja "biisejä". Ei kovin vakava projekti (vielä).

Re: Muusikkojen nurkkaus - Suzumi - 14-11-2009

Quote:Hah. Toivoisin osaavani soittaa, mutta soitan vain syntikalla ja sitäkään en juuri osaa.

Kuulokorvalla FTW.

Laittakaa muuten jotain samplea niin kuullaan millaisia muusikkoja täällä on.

http://www.speedyshare.com/files/19288661/Cindy_Guitar.rar

Paketissa on 3 lyhyttä mp3Confusedta
-Deep Purple - Smoke on the Water soolo
-Metallica - Fade to Black intro
-Super Mario theme, joka tosin jäi vähän kesken kun audacity lopetti äänityksen enkä huomannut.

Ja jostain syystä ihan kauheet paineet kitaraa äänittäessä, virheitä tuli ihan tajuttomasti >_>

Re: Muusikkojen nurkkaus - razor - 15-11-2009

Kyllähän nuo minun korvaani ihan hyvältä kuulostivat.

Re: Muusikkojen nurkkaus - Fungus - 05-12-2009

Kitaristeille:

Quote:Ohjeet hyvään säröön:

Metal Stack käyttöön, Bass ~3-4, Middle 8-9, Trebble 10, Gain 5-7
Näin erotat vielä jotain surinan seasta, yleensä vahvistimen ääni
ajetaan säröille lisäämällä volumea, mutta esim. kotona soitellessa
ei varmaankaan volumea väännellä aivan tappiin asti, joten tällä
pärjää. Itse olen tuommoisen huomannut hyväksi. Tallamikit vielä
käyttöön niin <3

Jermakki-

Haittaakohan, vaikka tämä löytyykin yleisestä jutustelusta. Olin tallentanut tuon koneelleni ja muistui mieleeni, kun sille tuli käyttöä.

Tuo on siis Cindyn kirjoittama.

Re: Muusikkojen nurkkaus - masamaan - 05-12-2009

Mä haluun rumpusetin D:

Re: Muusikkojen nurkkaus - Metalluc - 19-12-2009

Onko liian necro jos lähden tänne kirjoittelemaan?

Itse olen soittanut kitaraa nyt 3 vuotta.

Aloitin hyvin hiljaa. Isoveli opetti soittamaan biiseihin
jotain melodioita (Esim. Laulumelodia). Ensimmäinen
kunnon riffi minkä opettelin olikin Paranoidin intro :)

Meni n. puoli vuotta kun melkein jo lopetin kitaransoiton.
Sain kuitenkin tietää että netistä löytyy tabulatuureja
kitaralle joten katsoin sieltä kaikennäköistä.
Seuraava askel oli vuorostaan se että isukki tulosti
kitarasointuja joita sitten rupesin harjoittelemaan.
Sitten opettelin pari biisiä soinnuilla. (mm. Only one ja Hiljaa huomiseen). Noh, sitten taas tuli vähän taukoa, katsoin
silloin tällöin netistä tabeja ja opettelin jotain biisien riffejä.
Hommattuani Guitar Pro 5 opin Hurriganesin "I Will Stay"
kappaleen. Sen jälkeen harjoittelin vain ja opin mm.
täppäilemään. En opetellut oikeastaan kokonaisia biisejä,
vaan mm. Introja ja kertosäkeitä. Sitten oli tullut 2,5 vuotta
kitaransoittoa täyteen kun opettelin ensimmäisen (Hevi)soolon.
(Samalla koko kappaleen). Se oli Iron Maidenin Aces High.
Vaikka aloitinkin soittamaan sen oudolla tavalla, se oli
silti iso harppaus (minulle). Siitä lähtien olenkin jatkanut
hyvin ahkerasti. Listaan tähän biisejä joita osaan kokonaan,
melkein kokonaan, ja vielä harjoitteluvaiheessa olevia biisejä.

Kokonaan:
Iron Maiden - Aces High (Dave Murray)
Iron Maiden - The Trooper (Dave Murray)
Iron Maiden - Hallowed Be Thy Name (Dave Murray)
Iron Maiden - Iron Maiden (Dave Murray)
Iron Maiden - The Wicker Man (Adrian Smith)
Heavy Metal Perse - Legenda Taikamiekasta (Omat soolot)
Gamma Ray - Valley of the Kings (Omat soolot)
Hurriganes - I Will Stay
Black Sabbath - Paranoid (Osittain oma soolo)
Black Sabbath - Iron Man (Täysin improvisoitu soolo)
Rautaholvi - Hahmo Tummapukuinen (Täysin improvisoitu soolo)
Rautaholvi - Mustan Joen Murha
Nirvana - Smells Like Teen Spirit

Melkein:
Metallica - Master of Puppets (Ei mitään vielä soolosta)
Metallica - One (Vasta Intro & Fast Solo A)
Iron Maiden - The Number of the Beast (Soolo vielä) (Dave Murray)
Iron Maiden - Afraid to shoot Strangers (Soolo vielä) (Dave Murray)

Laitan lisää sitä mukaa kun opettelen ja muistan opetelleeni :>

Oma kitarani on btw tällä hetkellä (ikävä kyllä) Fender Squier, joka on kuitenkin toiminut uskollisena harjoitusvälineenä. Thomannin paketissa tuli mukana paska vahvistin (Harley Benton) joka onneksi korjataan V-Ampilla ja parilla pedaalilla silloin tällöin.