RPG Maker Finland
Lautapelikorneri - Printable Version

+- RPG Maker Finland (https://rpgmaker.fi/mybb)
+-- Forum: Muu (https://rpgmaker.fi/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Vapaa-aika (https://rpgmaker.fi/mybb/forumdisplay.php?fid=10)
+--- Thread: Lautapelikorneri (/showthread.php?tid=1792)



Lautapelikorneri - Mursu - 28-12-2014

Tulipa tässä kun sain taas uuden lautiksen lahjaksi niin mieleeni, että pelaileeko täällä väki paljoa lautapelejä? Siis niin kuin vähän mielenkiintoisempia kuin Afrikan tähti tai Kimble? = )

Huomasin tässä, että kaappiini on viimeisen 4 vuoden aikana kertynyt kymmenien kilojen edestä mokomia, ja kaverinikin taitavat pitää minua aika lautapelihulluna. Voisinpa kirjoitella pientä, lähinnä informatiivista arvostelua tänne eri peleistä mitä on tullut opiskelijatovereiden kanssa pelattua. Aloitetaan klassikoilla.

Carcassonne ja sen miljoonat lisäosat

[Image: Carcassonne-board.jpg]

Ahh, tämän tietävät varmasti kaikki jotka eivät tynnyreissä tai komeroissa asu. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi jotkut vielä pelaavat jotain Aliaksia tai muita kun on Carcassonne: helppo, simppeli, mutta silti jossain määrin taitoa vaativa. Peli on myös mitä oivin porttihuume lautapeleihin perehtymättömille, ja omakin lautapelihulluuteni sai Carcassonnesta alkunsa.

Tosin noh, tuuri tietysti vaikuttaa paljon saatko nostettua juuri sen tarvitsemasi palasen. Olen yllättynyt, että vielä aika vastakin ilmestyi jokin uusi lisäosa, joita on nyt kaiketi 10 kappaletta... niillä saakin vähennettyä pelistä tuota tuurielementtiä mutta samalla pidennettyä pelin kestoa. Kerran olen pelannut kahdestaan Carcassonnea 5(?) lisärillä, enkä suosittele.

Suosittelen jokaisen hyllyyn.


7 Wonders

[Image: 7-wonders-offen.jpg]

Suoraan sanottuna yksi lempipeleistäni. 7 Wonders on kuvastakin näkyen enemmänkin kortti- kuin "lautapeli" sinänsä. Pelin tavoitteena on kerätä pisteitä rakentamalla eri tavoin hyödyttäviä rakennuksia (kortteja) tai ihmeesi vaiheita. Kortteja on eri luokkia: punaiset sotarakennuksia, ruskeat tuotantorakennuksia jne. Lopussa lasketaan pisteet, joita saa niin rahasta, sotavoitoista, ihmeenvaiheista, sinisistä siviilirakennuksista tai vaikkapa erikoisemmista kiltakorteista (violetit kuvassa).

Kaikki kuitenkin antavat pisteitä jos ei suorasti, niin ainakin epäsuorasti. Voit keskittyä joko tieteeseen hamstraamalla vihreitä kortteja, rahan keräämiseen kaupanteolla ja keltaisilla tai sitten möyhentämään naapureitasi sotavoimien ylivoimalla.

Säännöt ovat varsin simppelit, ja enemmän taitoa vaatii eri korttien muistaminen. Tässä auttaa onneksi pelin loistavasti toimiva ja näppärä kuvitus. Fantasy Flight Games, jonka pelit kärsivät mielestäni usein liiasta tekstin määrästä voisi ottaa tästä oppia. Peli soveltuukin näin myös aloittelijoille.

Se huono/hyvä puoli pelissä on, että lukuunottamatta resurssien ostamista, sotaa ja korttien panttaamista muilta Wondersissa ei ole muita keinoja vaikuttaa toisten pelaamiseen. 2. lisäosa Cities korjaa tätä hieman, joka mahdollistaa mm. tieteen vakoilun ja rahojen pöllimisen muilta pelaajilta. 1. lisäri Leaders lisää peliin nimensämukaisesti johtajakortit, joiden avulla voi tuunata peliään vielä enemmän siihen haluamaansa suuntaan, esimerkiksi sodankäyntiin tai tieteeseen.

Jos väkeä kiinnostaa, voin kirjoitella vähän monimutkaisemmistakin peleistä mitä kaapistani löytyy. Mutta kertokaa toki omia mielipiteitäkin, sana on vapaa : )


RE: Lautapelikorneri - Isopaha - 29-12-2014

Kiitos Mursu tälläisen ketjun aloittamisesta! Smile Olen itse pohdiskellut aihetta, kun välillä tuntuu, että sitä jumittuu vain ruutujen eteen kun voisi esimerkiksi tuon avovaimokkeen kanssa pelailla jotain lautapeliä (muutakin kuin Monopolia, siitä ei yleensä seuraa mitään hyvää Big Grin). Minua ainakin kiinnostaisi tietää lisää, joten jaa tietoasi oi mestari.

Ja vielä lisäyksenä, että olen niin sivistymätön, että olen kuullut Carcassonesta lähinnä nimen, niin päätin ottaa asiasta lisää selvää. Näyttäisi vähän siltä, että on melkein käytävä hakemassa tuo porttihuume omaan hyllyyn : D


RE: Lautapelikorneri - Mursu - 29-12-2014

Carcassonne on kyllä aina toimiva ratkaisu tappamaan, etenkin hinta-laatu suhteeltaan. Halvimmillaan tuon taitaa saada parilla kympillä eurolla Tongue

Pitemmän päälle ja paljon pelattuna peli käy toki tylsäksi. Lisäreistä sanoisin, että 1. lisäri Kirkot ja Kievarit ja kahdes Kirjurit ja Kauppiaat ovat (ainakin minusta) ne parhaimmat. Toki tietysti kaikilla muillakin saa peliä maustettua oikein hyvin = )


RE: Lautapelikorneri - Mursu - 01-01-2015

Seuraavaksi vaikka vähän raskaampaa peliä:

Game of Thrones: Second Edition

[Image: IMG_4248_zpsb6ced3d8.jpg]

Ehdottomasti yksi eniten fiiliksiä nostattavimmista peleistäni, mutta toisaalta omassa peliporukassani mielipiteitä jakava peli. Jos Tv-sarja kirjoista puhumattakaan on jäänyt tuntemattomaksi, niin peli sijoittuu juuri aikaan, jolloin oikeastaan kaikki sotivat kuninkuudesta keskenään. Pelaajan tehtävä on astua yhden kuudesta Westerosin aatelissuvuista ja valloittaa 10 linnaa 10 kierroksen aikana, mikä päättää pelin.

Helpommin sanottu kuin tehty. Luotanko Lannister pelaajan sanoihin olla hyökkäämättä, ja marssin Starkkeja vastaan? Mikään sopimus kun ei ole peliteknisesti sitova GoT:issa. Etenkin, kun pelissä kaikki pelaajat antavat yhtäaikaa käskynsä joukoilleen nappeja asetellen, mutta nurinpäin, niin että kukaan ei voi tietää varmuudella mitä toiset tekevät. Joukkoja ja resursseja ei tunnu olevan pelissä koskaan tarpeeksi, ja joka siirto pitää punnita huolella. Lähes kaikki tappiot tuntuvat korvaamattomilta

Parhaimmillaan peli on hermoja raastavaa laskemista, sapelinkalistelua, selkäänpuukotusta ja muunlaista kylmää sotaa, kun kaikki vilkuilevat toisiaan ja teroittavat miekkojaan salaa. Monet kavereistani eivät tosin pidä GoT:n mekanistisesta luonteesta, sillä taistelut ovat juurikin laskelmointia. Eniten Combat Poweria (omat joukot + käytetty komentajakortti) taisteluun tuonut voittaa ja se siinä.

Näin ollen pelaaminen voi tuntua lähinnä ongelmanratkaisulta, kun pitää miettiä mitkä käskyt ovat optimaalisimpia kullakin hetkellä. Peli on myös pirun armoton, ja yksi paha moka tai huono vuoro pilaa hyvällä todennäköisyydellä kaikki mahikset voittoon loppupeliksi.

"Peli tuntuu pelaavan itse itseään" niin kuin kaverini kerran sanoi. Satunnaisuutta peliin tuo vain jokavuoroiset tapahtumakortit ("kaikki värvää joukkoja nyt", "parempia hyökkäyskäskyjä ei voi pelata" esim.) Taisteluunkin voi lisätä myös random kortit, jotka tekevät taistelusta enemmän epävarmempaa touhua.

Sanoisin, että GoT on silti hyvä peli. Etenkin ne 5 ensimmäistä kertaa kun pelaajat eivät vielä osaa peliä täysin ja pelaa enemmän fiilispohjalla. Toki myös GoT:n kylmänviileässä miettimisessä ja vastustajan outsmarttaamisessa on se jännittävä koukkunsa Tongue

Kannattaa myös pelata tätä ja muita samanlaisia valloituspelejä puhtaalla kaveriporukalla. On tylsää seurata kuinka esim. jonkun poikaystävä tarjoilee voiton paremmalle puoliskolleen pelaamalla täysin tämän pussiin. Peli on myös varsin pitkä: kolmesta viiteen tuntiin, ja tunti päälle jos kukaan ei tiedä sääntöjä.


Edit: niin no lisätään vielä, että peli vaatii poikkeuksetta aina sen täydet 6 pelaajaa ollakseen hyvä. Viisinpeli on ainakin omasta mielestäni biased, kun vihreä pelaajat (Tyrellit) voivat vallata puoli mannerta itselleen kuudennen pelaajan puuttuessa. Nelinpeli tosin toimii jokseenkin hyvin, ja kolminpeli ei tunnu kovinkaan eeppiseltä.


RE: Lautapelikorneri - razor - 06-01-2015

Ei hitsi, Carcassonne. Pelasin tuota armeijassa muutaman tupakaverin kanssa, oli kyllä yllättävän hyvä. Ei me kauhean useasti sitä pelattu, mutta ne kerrat mitä pelattiin niin oli kyllä ihan nautittava peli. :D

Itse olen muuten lautapelien kanssa aika onneton, Monopoly on melkeinpä ainut peli mitä pelaan (ja sitäkin hyvin harvoin). Mutta ei siinä, oikein mielenkiintoinen ketju.


RE: Lautapelikorneri - Mursu - 08-01-2015

Urgh, monopoli... minun mielestä kenenkään ei tarvitsisi enää pelata sitä Big Grin

Oikeastaan monet perhepelit ovat siitä kökköjä että nopan viskonnalla, eli tuurilla on kohtuuton asema. Okei, eihän perheen pienemmät nyt tietenkään ymmärrä monimutkaisia sääntöjä... mutta voisi ne silti perustua yksinkertaisiin mekaniikoihin. Olisi sitä taitoa enemmän pelissä Tongue


RE: Lautapelikorneri - razor - 08-01-2015

Mursu;42095 Wrote:Urgh, monopoli... minun mielestä kenenkään ei tarvitsisi enää pelata sitä :D

Oikeastaan monet perhepelit ovat siitä kökköjä että nopan viskonnalla, eli tuurilla on kohtuuton asema. Okei, eihän perheen pienemmät nyt tietenkään ymmärrä monimutkaisia sääntöjä... mutta voisi ne silti perustua yksinkertaisiin mekaniikoihin. Olisi sitä taitoa enemmän pelissä :P
Totta. Toisaalta nautin esimerkiksi Afrikan tähdestä, vaikka koko peli perustuukin pelkästään onneen.

Sama tapahtuu myös esimerkiksi Mario Kart ja Super Smash Bros. -pelisarjojen kanssa. Tuurilla on välillä turhankin olennainen osa pelissä, mutta toisaalta taitoa tarvitaan että pärjää. Moni kuitenkin pelaa pelejä, vaikka tiedostavat että tuurilla saattaa olla ratkaiseva osa. Okei, vähän huono vertaus mut pistin nyt kuitenkin, mut pointti oli se että asioista tai peleistä voi nauttia vaikka tuuri olisikin suuressa osassa.


RE: Lautapelikorneri - Mursu - 04-02-2015

Jatketaan pelikokoelmani uusimmalla tulokkaalla, joka ilmestyi vasta vajaa viikko sitten!

Xcom the Board Game

[Image: xcomboardgame.jpg]

Xcom on uusimpaan Xcom videopeliin soveltuvaa co-oppia avaruuden muukalaisia vastaan, jotka yrittävät vallata Maan ja ihmiskunnan eliitti yrittää sitä estää. 1-4 pelaajaa omaksuu yhden pelirooleista:

Tiedemies, yrittää kehittää uutta teknologiaa
Komentaja, ampuu UFOja alas torjuntahävittäjillä & valvoo budjettia
Ryhmänjohtaja, lähettää sotilaita tehtäviin & puolustaa tukikohtaa
Keskuskomentaja, valvoo satelliitteja ja välittää tietoa pelisovelluksesta.

Lautapelisovelluksesta erikoisen tekeekin juuri keskuskomentajan käyttelemä pelisovellus, jonka voi ladata Fantasy Flight Gamesin sivulta ilmaiseksi vaikka kännykkään.

Pelikierroksen ekassa vaiheessa, Timed phasessa appi kertoo kertoo mitä alienit seuraavaksi tekevät, ja milloin eri pelaajat voivat siirtää joukkojaan eri tehtäviin pelilaudalle.

"2 UFOa ilmaantuu P-Amerikkaan, 10 sek aikaa tehdä"
"Tukikohtaan hyökkää 1 alien, 10 sek aikaa"
"Uutta teknologiaa XComille, aikaa tehdä 14 sek"
"Komentaja käskee torjuntahävittäjät ilmaan, aikaa 12 sek"

Jos toimintoa ei ehdi suorittaa vaaditussa ajassa, se on voi voi Big Grin Toki Alienien toimet pitää tehdä aina kokonaan.

Timed Phasen jälkeen peli jatkuu Resolution Phasella, jossa aikaa on rajattomasti ja jossa pelaajat yrittävät suorittaa tehtäviään. Esimerkiksi tiedemies yrittää noppia heitellen kehittää teknologiaa, ryhmänkomentaja ampua alieneita tukikohdasta pois ja komentaja pudottaa ufoja.

Peli hävitään luonnollisesti jos XComin tukikohta tuhoutuu tai 2 maanosaa menee paniikkiin. Jo normal vaikeusasteella molempien estäminen on hyvin haastavaa, etenkin kokemattomille. Easylla peli antaa Timed Phaseenkin loputtomasti aikaa, mikä on hyvää harjoittelua aloittelijoille. Appissa on myös oma tutorial modekin, joka selittää säännöt.

Olen pelannut 2 peliä normalilla ja turpaan tuli, yksi Easy peli on saatu voitettua. Peli tavoittaa XComin tunnelman aika hyvin, vaikka turn based taistelua ei olekaan, ja pelissä käytettävä App on minusta mainio innovaatio. Ihmettelen miten jotkut ovat kokeneet asian ongelmaksi (hurr durr lautapeleissä ei saa olla tietotekniikkaa!) heh : P

App myös nimittäin simuloi alienien strategiaa, joita on viisi erilaista ja joista käytetään yhtä per pelikerta. Infiltrationilla App laukoo enemmän kieroja kriisikortteja pelaajien tuskailtavaksi, kun taas Onslaughtissa XCom saa puolustaa tukikohtaansa henkihieverissä alienien aalloilta kierroksesta toiseen.

Ajastettu pelivuoro pakottaa nopeisiin päätöksiin ja tilannearvioihin, mikä on ollut parina pelikertanani hauskaa paniikinsekaista jännitystä. Pelin hyvä vaikeusaste ja päällekkäiset pelaajien roolit taas pakottavat hyvin yhteistyöhön. Sooloilua ei ainakaan minusta tässä pelissä paljoa ole.

Sanoisin, että lautapelin ja tietotekniikan hybiridinä XCom on jo sellaisenaan hyvä kokemus, ja XCom fanit saavat pelistä varmasti paljon. Hinta on tosin suht korkea, 55-60 euroa.

Itse toivon, että FFG julkaisee vielä peliin ainakin yhden lisäosan tai ainakin muuta lisämatskua, sillä jälleenpelattavuus kärsii lopulta useampien pelikertojen jälkeen.