RPG Maker Finland
Uusi yhteisprojekti aka Project Rome - Printable Version

+- RPG Maker Finland (http://rpgmaker.fi/mybb)
+-- Forum: Projektit (http://rpgmaker.fi/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Hautausmaa (http://rpgmaker.fi/mybb/forumdisplay.php?fid=19)
+--- Thread: Uusi yhteisprojekti aka Project Rome (/showthread.php?tid=1761)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9


Uusi yhteisprojekti aka Project Rome - Isopaha - 20-01-2014

Noniin, kuten jo tuossa foorumin tulevaisuus ketjussa keskusteltiin, voisi yhtenä keinona RPG Maker Finlandin elvyttämiseksi olla jälleen yksi yhteisprojekti. Tunnetusti näillä yhteisprojekteilla ei ole ollut kovin pitkä elinikä tällä foorumilla, mutta tehdään tällä kertaa poikkeus ja viedään koko komeus loppuun asti! Jos siis kiinnostusta löytyy, niin ei muuta kuin mukaan vaan.

Ehdottaisin näin alkuun muutamia käytäntöjä joiden luulisi helpottavan projektia:
  • Projektipäällikkö: Monet yhteisprojektit kaatuvat aina päällikön puutteeseen. Kun ollaan tilanteessa, että kukaan ei tiedä mitä tehdään ja miten tehdään, on hyvä olla joku johon voi osoittaa syyttävän sormensa. Projektipäällikkö omaa tiimin ylimmän päätäntävallan tilanteessa, jossa ei päästä tiimin kesken yhteisymmärrykseen.
  • Dokumentointi: Vaikka dokumentointi kuulostaa yleensä tylsältä, niin yritetään silti tehdä sitä. Tämä ei tarkoita mitään virallista paperien pyörittelyä vaan ajatusten ja ideoiden kasaamista yhteen paikkaan. Tässä tapauksessa voisi ottaa esimerkiksi käyttöön Google Driven ja Dropboxin.
  • Avoimuus: Pidetään projekti avoimena. Ei enkryptauksia, eikä muitakaan vippaskonsteja. Annetaan muille mahdollisuus päästä katsomaan miten me olemme projektin tehneet.
  • Ketteryys: Noudatetaan ketteriä kehitysmenetelmiä vesiputousmallin sijaan. Tehdään töitä tietyissä jaksoissa ja pilkotaan ongelmat osaongelmiksi, jotta niitä voidaan helpommin ratkoa. Otetaan käyttöön ehkä Kanban taulu tai jokin muu taskboard, josta kukin näkee tehdävänsä.
  • Versionhallinta: Otetaan käyttöön versionhallinta, jonka avulla pidetään huolta siitä, että kaikilla on aina käytössään viimeisin versio projektista ja jotta voidaan tarvittaessa palata aikaisempaan versioon mikäli näin koetaan tarpeelliseksi. Voin opettaa halukkaat käyttämään Git:iä, mikä on loistava avoin versionhallintajärjestelmä.

Sitten vain ideoita kehiin. Oma ehdotukseni näin alustavasti juonen punaiseksi langaksi voisi olla jonkinlainen suuri eeppinen seikkailu Taru sormusten herrasta tarinan tyyliin. Ehdottaisin myös, että otetaan käyttöön RPG Maker XP:hen, johon on ympättynä tuo RPG Maker VX Acen RGSS.

Projektissa mukana:
  • Isopaha: Päällikkö, skriptaus, mappaus, eventit
  • Shade Hunter: Käsikirjoittaminen, mappaus, äänisuunnittelu, säveltäminen
  • Topcorea: Käsikirjoittaminen
  • meyvn MaRa: Käsikirjoittaminen ja hahmonsuunnittelu
  • Fungus: sävellys
  • Kepponen: mappaus

Projektin wiki löytyy täältä (vain projektin jäsenille):
projectrome.rpgmaker.fi


RE: Uusi yhteisprojekti - ShadeHunter - 21-01-2014

Mahtavaa panostusta Isopaha! Minusta olisit täydellinen päällikön tehtävään, jos vain itse siihen suostuisit.

Hyvä että jos käytettäisiin makereita pelin tekoon, koska ne ovat yksiselitteisiä ja kaikilla täällä foorumilla luulisi olevan niitä. Itse käytän projekteissani joko vx:ää tai acea. Olisihan se kiva tuota xp:eetäkin käyttää, siis jos se on hyvä työkalu. Olen liian tollo ymmärtämään mitä tuo xp to vx ace ymppäys kumminkin tarkoittaa Confused

Iloittaudun projektiin juonisuunnittelijana, mapperina, äänisuunnittelijana ja säveltäjänä. Näiden parissa olen puuhaillut. (ehkä voisin myös graphiikoita)


RE: Uusi yhteisprojekti - Ddakddak - 21-01-2014

Hyvä aloituspostaus, en tiedä Isopahasta mitään, mutta jos foorumilaiset hänet uskovat johtajaksi, niin miksi en minäkin?

Ilmottaudun kirjoitustehtäviin, jos niitä tarvitaan.


RE: Uusi yhteisprojekti - Isopaha - 21-01-2014

Kiva, että luottamusta löytyy Smile Oletetaan sitten näin alustavasti, että tomiin päällikön tehtävissä ja jos jollain on parempia ideoita niin ilmaiskoon mielipiteensä. Hyvä myös, että kiinnostusta lähteä mukaan on ilmassa, lisäsinkin teidän jo tuohon ekaan viestiin.

Quote:Olen liian tollo ymmärtämään mitä tuo xp to vx ace ymppäys kumminkin tarkoittaa

Postasin tästä aikaisemmin ketjun, mutta kukaan ei kommentoinut asiaa mitenkään Tongue Käytännössä tuo siis tarkoittaa, että RPG Maker VX Acen Ruby-kirjasto siirretään XP:n käyttöön, millä pitäisi kuulemma vähentyä suuremmat lagit.

Minun puolesta voidaan toki käyttää muitakin Makereita, olisihan se tietysti hienoa vetää projekti tuolla uusimmalla (Ace) ja katsoa mihin sillä pystyy.

Tuossa illalla kävi mielessä vielä, että voisi olla hienoa tehdä sellainen puoliavoin seikkailu vähän Zelda tai Pokemon pelien tapaan. Eli ei niin tiukkaa pelaajan ohjastamista, mutta hellästi kehottamista oikeaan suuntaan (kylläpä kuulosti hienolta).

Onkos teillä ihmisillä muuten käytössä Skype tai joku muu vastaava keskusteluhärpäke. Voisi olla ihan paikallaan käyttää sellaistakin.


RE: Uusi yhteisprojekti - meyvn MaRa - 21-01-2014

Olen edellisten epäonnistuneiden yritysten jäljiltä vähän varovainen, mutta ilmoittaudun juonen- ja hahmonsuunnitteluun sekä muuhun randomiin ideointiin.

ProTip: Kannattaa tutustua Extra Creditsiin ja erityisesti sen Game Development -soittolistaan.


RE: Uusi yhteisprojekti - Ddakddak - 21-01-2014

meyvn MaRa;41595 Wrote:Olen edellisten epäonnistuneiden yritysten jäljiltä vähän varovainen, mutta ilmoittaudun juonen- ja hahmonsuunnitteluun sekä muuhun randomiin ideointiin.

ProTip: Kannattaa tutustua Extra Creditsiin ja erityisesti sen Game Development -soittolistaan.
Extra Credits on kyllä loistava sarja, tullut seurattua jo jonkin aikaan ja nämä ohjaistukset ja neuvot vaikuttavat hyviltä.

//Isopahalle:
voisin luoda skypen jos siihen ratkaisuun päädytään että se olisi paras paikka puhua.


RE: Uusi yhteisprojekti - ShadeHunter - 21-01-2014

Aiotaanko me muuten todella panostaa ja tehdä pelistä maksullinen vai ilmainen?


RE: Uusi yhteisprojekti - razor - 21-01-2014

Shade Hunter;41597 Wrote:Aiotaanko me muuten todella panostaa ja tehdä pelistä maksullinen vai ilmainen?
itse en näe juurikaan järkeä maksullisessa rpg maker pelissä, hyvin harva mielestäni ostaisi sellaisen, ellei se sitten oikeasti olisi joku maailmaa mullistava teos


RE: Uusi yhteisprojekti - Ddakddak - 21-01-2014

Ribby;41598 Wrote:
Shade Hunter;41597 Wrote:Aiotaanko me muuten todella panostaa ja tehdä pelistä maksullinen vai ilmainen?
itse en näe juurikaan järkeä maksullisessa rpg maker pelissä, hyvin harva mielestäni ostaisi sellaisen, ellei se sitten oikeasti olisi joku maailmaa mullistava teos
Kaiken lisäksi en menisi myymään ensimmäistä projektia.
Joskus tahtoo tehdä vaan tekemisen ilosta ja saada enemmän pelaajia sillä että pitää pelin ilmasena.
Mikäs sen mukavampaa kuin kasa iloisia ihmisiä pelaamassa Meidän mahtavaa peliämme?


RE: Uusi yhteisprojekti - meyvn MaRa - 21-01-2014

Topcorea;41600 Wrote:
Ribby;41598 Wrote:
Shade Hunter;41597 Wrote:Aiotaanko me muuten todella panostaa ja tehdä pelistä maksullinen vai ilmainen?
itse en näe juurikaan järkeä maksullisessa rpg maker pelissä, hyvin harva mielestäni ostaisi sellaisen, ellei se sitten oikeasti olisi joku maailmaa mullistava teos
Kaiken lisäksi en menisi myymään ensimmäistä projektia.
Joskus tahtoo tehdä vaan tekemisen ilosta ja saada enemmän pelaajia sillä että pitää pelin ilmasena.
Mikäs sen mukavampaa kuin kasa iloisia ihmisiä pelaamassa Meidän mahtavaa peliämme?

Lisäksi jos peli maksaisi, pitäisi sopia miten tulot jaetaan yms.


RE: Uusi yhteisprojekti - Isopaha - 22-01-2014

meyvn MaRa;41601 Wrote:
Topcorea;41600 Wrote:
Ribby;41598 Wrote:
Shade Hunter;41597 Wrote:Aiotaanko me muuten todella panostaa ja tehdä pelistä maksullinen vai ilmainen?
itse en näe juurikaan järkeä maksullisessa rpg maker pelissä, hyvin harva mielestäni ostaisi sellaisen, ellei se sitten oikeasti olisi joku maailmaa mullistava teos
Kaiken lisäksi en menisi myymään ensimmäistä projektia.
Joskus tahtoo tehdä vaan tekemisen ilosta ja saada enemmän pelaajia sillä että pitää pelin ilmasena.
Mikäs sen mukavampaa kuin kasa iloisia ihmisiä pelaamassa Meidän mahtavaa peliämme?

Lisäksi jos peli maksaisi, pitäisi sopia miten tulot jaetaan yms.

Tämä ei nyt sinäänsä oli ongelma, sen takia tietenkin tehtäisiin sopimukset kirjallisena ettei myöhemmin tule mitään kähinöitä. Mutta olen kyllä samalla kannalla kuin suurin osa eli ei tästä kannata kaupallista lähteä vääntämään. Korkeintaan se voisi olla donationware, jolla rahoitettaisiin tätä foorumia mikä on edelleen täysin minun maksettavana.

Ymmärrän, että jälleen yksi tälläinen yhteisprojekti herättää skeptisyyttä ja sietää herättääkin. Kokeillaan nyt kuitenkin jos se tällä kertaa lähtisi ja saataisiin jotain oikeaa aikaankin.

Btw, tässäkin on yksi sivu mitä kannattaa silmäillä.


RE: Uusi yhteisprojekti - ShadeHunter - 22-01-2014

Isopaha;41604 Wrote:
meyvn MaRa;41601 Wrote:
Topcorea;41600 Wrote:
Ribby;41598 Wrote:
Shade Hunter;41597 Wrote:Aiotaanko me muuten todella panostaa ja tehdä pelistä maksullinen vai ilmainen?
itse en näe juurikaan järkeä maksullisessa rpg maker pelissä, hyvin harva mielestäni ostaisi sellaisen, ellei se sitten oikeasti olisi joku maailmaa mullistava teos
Kaiken lisäksi en menisi myymään ensimmäistä projektia.
Joskus tahtoo tehdä vaan tekemisen ilosta ja saada enemmän pelaajia sillä että pitää pelin ilmasena.
Mikäs sen mukavampaa kuin kasa iloisia ihmisiä pelaamassa Meidän mahtavaa peliämme?

Lisäksi jos peli maksaisi, pitäisi sopia miten tulot jaetaan yms.

Tämä ei nyt sinäänsä oli ongelma, sen takia tietenkin tehtäisiin sopimukset kirjallisena ettei myöhemmin tule mitään kähinöitä. Mutta olen kyllä samalla kannalla kuin suurin osa eli ei tästä kannata kaupallista lähteä vääntämään. Korkeintaan se voisi olla donationware, jolla rahoitettaisiin tätä foorumia mikä on edelleen täysin minun maksettavana.

Ymmärrän, että jälleen yksi tälläinen yhteisprojekti herättää skeptisyyttä ja sietää herättääkin. Kokeillaan nyt kuitenkin jos se tällä kertaa lähtisi ja saataisiin jotain oikeaa aikaankin.

Btw, tässäkin on yksi sivu mitä kannattaa silmäillä.
Tarkemmin ajatellen kyllä, ilmainen peli on parempi vaihtoehto. Rolleyes

Mietityttää vain tuo juonikäsikirjoituksen teko - miten siitä saisi sellaisen, että jokainen pääsisi tuomaan oman mielipiteensä esille? Skypen kautta keskustelu?

Viimeksi kun tehtiin yhteisprojektia, niin juonen teko oli hieman epäselvää, tai se toteutettiin vain parin tyypin kanssa. Voin toki muistaa väärin, siitä on niin kauan kun tätä tehtiin.


RE: Uusi yhteisprojekti - Isopaha - 22-01-2014

Quote:Mietityttää vain tuo juonikäsikirjoituksen teko - miten siitä saisi sellaisen, että jokainen pääsisi tuomaan oman mielipiteensä esille? Skypen kautta keskustelu?

Viimeksi kun tehtiin yhteisprojektia, niin juonen teko oli hieman epäselvää, tai se toteutettiin vain parin tyypin kanssa. Voin toki muistaa väärin, siitä on niin kauan kun tätä tehtiin.

Kun isommalla porukalla lähdetään tekemään jotain niin hyvin hyvin harvoin mistään asiaan päästään täysin yhteisymmärrykseen. Siksi painottasin tässä roolien tärkeyttä; kun esimerkiksi tuo käsikirjoitus homma annetaan tietyille ihmisille, niin samalla heille annetaan myös vastuu viimekäden päätöksiin. Tällöin toisessa roolissa työskentelevän ei välttämättä tarvitse vaivata päätään asian suhteen sen enempää.

Voisi olla kuitenkin hyvä pitää jonkinmoinen Skype miitti, jossa juteltaisiin yleisistä mielipiteistä ja valittaisiin kaikkia eniten miellyttävä vaihtoehto ideoiden joukosta.


RE: Uusi yhteisprojekti - meyvn MaRa - 22-01-2014

Isopaha;41606 Wrote:
Quote:Mietityttää vain tuo juonikäsikirjoituksen teko - miten siitä saisi sellaisen, että jokainen pääsisi tuomaan oman mielipiteensä esille? Skypen kautta keskustelu?

Viimeksi kun tehtiin yhteisprojektia, niin juonen teko oli hieman epäselvää, tai se toteutettiin vain parin tyypin kanssa. Voin toki muistaa väärin, siitä on niin kauan kun tätä tehtiin.

Kun isommalla porukalla lähdetään tekemään jotain niin hyvin hyvin harvoin mistään asiaan päästään täysin yhteisymmärrykseen. Siksi painottasin tässä roolien tärkeyttä; kun esimerkiksi tuo käsikirjoitus homma annetaan tietyille ihmisille, niin samalla heille annetaan myös vastuu viimekäden päätöksiin. Tällöin toisessa roolissa työskentelevän ei välttämättä tarvitse vaivata päätään asian suhteen sen enempää.

Voisi olla kuitenkin hyvä pitää jonkinmoinen Skype miitti, jossa juteltaisiin yleisistä mielipiteistä ja valittaisiin kaikkia eniten miellyttävä vaihtoehto ideoiden joukosta.
Ehkä kuitenkin ensisijaisesti kannattaa miettiä, mitä kaikkea pelillisesti tungetaan peliin ennen kuin ruvetaan oikeasti suunnittelemaan juonta. Valmis juoni voi olla yllättävän rajoittava, kun pelistä koitetaan interaktiivisen elokuvan sijaan tekemään ihan peliä.

Ja mitäpä jos vaikka aloitetaan sillä, että päätetään pelin genre. Big Grin Onko se se perus Light RPG, kauhupeli, puzzlepeli, seikkailupeli yms.?


RE: Uusi yhteisprojekti - Isopaha - 22-01-2014

meyvn MaRa;41607 Wrote:
Isopaha;41606 Wrote:
Quote:Mietityttää vain tuo juonikäsikirjoituksen teko - miten siitä saisi sellaisen, että jokainen pääsisi tuomaan oman mielipiteensä esille? Skypen kautta keskustelu?

Viimeksi kun tehtiin yhteisprojektia, niin juonen teko oli hieman epäselvää, tai se toteutettiin vain parin tyypin kanssa. Voin toki muistaa väärin, siitä on niin kauan kun tätä tehtiin.

Kun isommalla porukalla lähdetään tekemään jotain niin hyvin hyvin harvoin mistään asiaan päästään täysin yhteisymmärrykseen. Siksi painottasin tässä roolien tärkeyttä; kun esimerkiksi tuo käsikirjoitus homma annetaan tietyille ihmisille, niin samalla heille annetaan myös vastuu viimekäden päätöksiin. Tällöin toisessa roolissa työskentelevän ei välttämättä tarvitse vaivata päätään asian suhteen sen enempää.

Voisi olla kuitenkin hyvä pitää jonkinmoinen Skype miitti, jossa juteltaisiin yleisistä mielipiteistä ja valittaisiin kaikkia eniten miellyttävä vaihtoehto ideoiden joukosta.
Ehkä kuitenkin ensisijaisesti kannattaa miettiä, mitä kaikkea pelillisesti tungetaan peliin ennen kuin ruvetaan oikeasti suunnittelemaan juonta. Valmis juoni voi olla yllättävän rajoittava, kun pelistä koitetaan interaktiivisen elokuvan sijaan tekemään ihan peliä.

Ja mitäpä jos vaikka aloitetaan sillä, että päätetään pelin genre. :D Onko se se perus Light RPG, kauhupeli, puzzlepeli, seikkailupeli yms.?

Täsmennettäköön, että juurikin tuota tarkoitin :P Se on sinäänsä kyllä vähän mielipidekysymys, että haluaako rakentaa tarinan ympärille pelin vaiko pelimekaniikalle juonen. Mitä mieltä muut olette, että kumminpäin tätä rakentaisitte?

Itse kannatan ajatusta ihan perus RPG:stä. Jotain kevyttä ja simppeliä taottuna sopivaan pakettiin. Ja mikäänhän ei estä tekemästä hypridiä, johon on sotkettu vähän muitakin genrejä mukaan.