22-08-2015, 19:36:27
Ostin heinäkuussa 12,06 $:lla Humble Game Making Bundlen lähinnä siksi, että paketti sisälsi laadukasta musiikkia halvemmalla kuin keskimääräinen Steamin 75 %:n alennus. En ole vielä ehtinyt käydä edes neljäsosaa paketin muusta sisällöstä läpi, mutta ainakin ensimmäinen siitä asentamani sovellus on osoittautunut varsin mielenkiintoiseksi. Nimittäin GameGuru. Sattuuko olemaan jollekin tuttu?
Kyseessä on 3D-pelinteko-ohjelma, joka on toki varsin keskeneräisen oloinen (syö hävyttömän paljon prosessoritehoa ja kaatuu, jos sen auki ollessa yrittää pitää käynnissä yhtään mitään Notepadia monimutkaisempia sovelluksia), mutta joka eroaa kaikista muista kokeilemistani 3D-pelinteko-ohjelmista siinä, että se bugaa vähemmän, ja on itsenäisenä ohjelmana riittävä kokonaisen pelin tekemiseen. (Jos konsepti ei ole tuttu, niin markkinat ovat pullollaan "3D-pelinteko-ohjelmia", joilla pystyy tekemään 3D-peliin esim. hienon pelimaailman, mutta siihen vuorovaikuttavien hahmojen luominen vaatii jonkun ohjelmointikielen täyttä hallintaa, kalliin lisäosan tai sitten ominaisuus on tulossa, mutta sen kehittäminen on vielä vähän vaiheessa. GameGuru on itse asiassa RPG Maker 3:n (Playstation 2) ohella ainoa kokeilemani oikeasti toimiva 3D-pelinteko-ohjelma.)
Ohjelma sisältää melko monipuolisen karttaeditorin, valmiita materiaaleja sota-, zombi-, fantasia- tai lastenpelin tekemiseen sekä (varsin suppean) hahmoeditorin. Hahmojen, aseiden, avaimien, ovien, jne. toimintaa ohjaa LUA:an pohjautuva skriptikieli. Moottori on aavistuksen verran suljetumpi kuin RPG Makerin, ja osa valmiista toiminnoista on LUA:n ulottumattomissa. Tämä ei tietenkään estä kokonaan ohittamasta sisäänrakennettua logiikkaa ja koodaamasta päälle omaa.
Olen testaillut ohjelmaa nyt noin kuukauden ja johtopäätöksenä sanoisin, että varsin hauska lelu, mutta harmillisen raskas. Mukavaa vaihtelua 2D-maailmaan ja sopiva motivaattori uuden ohjelmointikielen opetteluun.
https://www.game-guru.com/
Ps. Käyttöönottovaiheessa GameGurun suurimmat ongelmat olivat enginen raskaus sekä tallennussysteemin puuttuminen. Näistä jälkimmäiseen olen jo ehtinyt koodata ratkaisun:
https://forum.game-guru.com/thread/213084
Kyseessä on 3D-pelinteko-ohjelma, joka on toki varsin keskeneräisen oloinen (syö hävyttömän paljon prosessoritehoa ja kaatuu, jos sen auki ollessa yrittää pitää käynnissä yhtään mitään Notepadia monimutkaisempia sovelluksia), mutta joka eroaa kaikista muista kokeilemistani 3D-pelinteko-ohjelmista siinä, että se bugaa vähemmän, ja on itsenäisenä ohjelmana riittävä kokonaisen pelin tekemiseen. (Jos konsepti ei ole tuttu, niin markkinat ovat pullollaan "3D-pelinteko-ohjelmia", joilla pystyy tekemään 3D-peliin esim. hienon pelimaailman, mutta siihen vuorovaikuttavien hahmojen luominen vaatii jonkun ohjelmointikielen täyttä hallintaa, kalliin lisäosan tai sitten ominaisuus on tulossa, mutta sen kehittäminen on vielä vähän vaiheessa. GameGuru on itse asiassa RPG Maker 3:n (Playstation 2) ohella ainoa kokeilemani oikeasti toimiva 3D-pelinteko-ohjelma.)
Ohjelma sisältää melko monipuolisen karttaeditorin, valmiita materiaaleja sota-, zombi-, fantasia- tai lastenpelin tekemiseen sekä (varsin suppean) hahmoeditorin. Hahmojen, aseiden, avaimien, ovien, jne. toimintaa ohjaa LUA:an pohjautuva skriptikieli. Moottori on aavistuksen verran suljetumpi kuin RPG Makerin, ja osa valmiista toiminnoista on LUA:n ulottumattomissa. Tämä ei tietenkään estä kokonaan ohittamasta sisäänrakennettua logiikkaa ja koodaamasta päälle omaa.
Olen testaillut ohjelmaa nyt noin kuukauden ja johtopäätöksenä sanoisin, että varsin hauska lelu, mutta harmillisen raskas. Mukavaa vaihtelua 2D-maailmaan ja sopiva motivaattori uuden ohjelmointikielen opetteluun.
https://www.game-guru.com/
Ps. Käyttöönottovaiheessa GameGurun suurimmat ongelmat olivat enginen raskaus sekä tallennussysteemin puuttuminen. Näistä jälkimmäiseen olen jo ehtinyt koodata ratkaisun:
https://forum.game-guru.com/thread/213084