RPG Maker Finland

Full Version: Se yhteisprojekti!
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Nyt jumalauta vittusaatana!
Taas, kaatunut. Ylläripylläri. SH:lta inspiroituteena päätin tehdä tällekin nyt taas uuden ketjun. Mikäli haluamme saada jonkinlaisen yhteisprojektin aikaiseksi, tarvitaan selvä yhteisymmärrys kaikista näistä asioista:

1. Kuka tekee mitäkin
Täytyy tehdä selvä lista kuka tekee mitäkin. Eikä aikaisempi työnjako ollut kovin kätevä. Aloitetaan nyt ihan amattilaisten indie-tekijöiden työnjaolla:
-Tuottaja (pitää huolta, että kaikki projektin osat oikeasti tehdän ja ajallaan)
-Suunnittelijat (pelimekaniikka-, graafinen, audiovisualinen yms. Mukana tarinankirjoitus)
-Graafikot
-Koodaajat (ne, jotka oikeasti osaavat hyödyntää moottoria kunnolla)
-Muusikko/muusikot (näistä ei ainakaan ole nyt pulaa)
-Mappaaja/t (ei ole koodaajien homma mapata)
Sitten vielä voidaan laittaa muuta paskaa, kuten välinäytösten toteutus, tiettyjen systeemien omat sunnittelijat yms., jos halutaan.

2. Mitä tehdään
Juttu ei toimi siten, että graafikot tekevät jotain, joka voisi sopia peliin tai mappaajat tekevät mapeja, jotka voisivat sopia peliin yms. Tässä kohtaa tuottaja (lue: pomo) märää tasan tarkkaan mitä tehdään suunnttelijoiden antamien puitteiden mukaan. Täytyy määrätä tasan tarkkaan, mitä tarvitaan, että oikeasti saadaan mitään aikaiseksi.

3. Milloin tehdään
Nyt vittu nostetaan itseämme niskasta kiinni ja vittu tehdään aikatauluja! Jos vain sanotaan, että tee tällainen huvipuistochipset, se venyy, koska ei olla määritetty mihin mennessä sen pitää olla valmis. Aikataulut voivat olla nyt tällaisessa projektissa melko väljät, mutta ei liian, ja ne ylipäänsä pitää olla olemassa.


Tässä miettimisen aihetta. Kiitän ja kuittaan.
Tästä samaisesta aiheestahan Shade Hunter kirjoitti tuossa muutama päivä takaperin. Lainaanpa siis itseäni kyseisetä postista, että ei tule turhaan kirjoiteltua samoja asioita uudelleen:
Quote:Kyllähän tuo yhteisprojekti kauniilta ajatukselta kuulostaa, mutta siinä on edelleen omat vaikeutensa. Ihmisiä on suhteelisen vaikea potkia persuuksille, jos aikaa/kiinnostusta ei yksinkertaisesti ole. Mitä nyt itse seurasin myös tuota yhteisprojektia, niin nimenomaisesti tähän se taisi vähän kaatua. Joku teki sitä ja toinen tätä ja kolmas ei mitään, mitään etenemistä ei oikein tapahtunut ajan kuluessa.

Toki jos itselläsi on kiinnostusta lähteä projektia vetämään ja uskot siinä onnistuvasi, niin kaikin mokomin. Jos onnistut siinä missä moni muu on jo ennen epäonnistunut, niin saat kyllä kaiken kunnioitukseni.

Ehkä tälläisten projektien kanssa kannattaisi enemmänkin käyttää ns. ketteriä kehitysmenetelmiä, kuin perinteisiä johtaja määrää-periaatteita. Ne eivät toimi oikein työelämässäkään eivätkä varsinkaan ICT-alan hommissa.

Esimerkki tälläisestä ketterästä menetelmästä voisi olla yksinkertaisuudessaan seuraavanlainen:
- Asialleen omistautuneet yksilöt kokoontuvat (irciin, meseen, foorumille...) ja päättävät yhdessä mitä haluavat valmiilta peliltä ja mitä ominaisuuksia siihen tulisi
- Samaiset ihmiset pilkkovat asiat osiin ja päättävät miten ja milloin asiat toteutetaan
- Projektia lähdetään työstämään edellisessä kohdassa määritellyn listan mukaan ja välillä tarkastellaan ollaanko aikataulussa ja onko halutut ominaisuudet toteutettu
Isopaha;41011 Wrote:Tästä samaisesta aiheestahan Shade Hunter kirjoitti tuossa muutama päivä takaperin. Lainaanpa siis itseäni kyseisetä postista, että ei tule turhaan kirjoiteltua samoja asioita uudelleen:
Quote:Kyllähän tuo yhteisprojekti kauniilta ajatukselta kuulostaa, mutta siinä on edelleen omat vaikeutensa. Ihmisiä on suhteelisen vaikea potkia persuuksille, jos aikaa/kiinnostusta ei yksinkertaisesti ole. Mitä nyt itse seurasin myös tuota yhteisprojektia, niin nimenomaisesti tähän se taisi vähän kaatua. Joku teki sitä ja toinen tätä ja kolmas ei mitään, mitään etenemistä ei oikein tapahtunut ajan kuluessa.

Toki jos itselläsi on kiinnostusta lähteä projektia vetämään ja uskot siinä onnistuvasi, niin kaikin mokomin. Jos onnistut siinä missä moni muu on jo ennen epäonnistunut, niin saat kyllä kaiken kunnioitukseni.

Ehkä tälläisten projektien kanssa kannattaisi enemmänkin käyttää ns. ketteriä kehitysmenetelmiä, kuin perinteisiä johtaja määrää-periaatteita. Ne eivät toimi oikein työelämässäkään eivätkä varsinkaan ICT-alan hommissa.

Esimerkki tälläisestä ketterästä menetelmästä voisi olla yksinkertaisuudessaan seuraavanlainen:
- Asialleen omistautuneet yksilöt kokoontuvat (irciin, meseen, foorumille...) ja päättävät yhdessä mitä haluavat valmiilta peliltä ja mitä ominaisuuksia siihen tulisi
- Samaiset ihmiset pilkkovat asiat osiin ja päättävät miten ja milloin asiat toteutetaan
- Projektia lähdetään työstämään edellisessä kohdassa määritellyn listan mukaan ja välillä tarkastellaan ollaanko aikataulussa ja onko halutut ominaisuudet toteutettu

Johtaja pitäisi olla, mutta sen pitäisi pitää vain projekti aikataulussa ja hoputella (laiskoja) työskentelijöitä. Johtajan tehtäviin kuuluu myös näyttää foorumilla mitä on tullut tehtyä.
Johtajan ei kumminkaan diktaattorisin ottein pitäisi päättää, mitä tehdä vaan juonenkäsikirjoittajat tekisivät sen.
Pitäisi olla jaetut työskentelyryhmät, jotka toisivat materiaalia pomolle ja juonenkirjoittajille.'
Tämä voisi toimia.
Shade Hunter;41014 Wrote:
Isopaha;41011 Wrote:Tästä samaisesta aiheestahan Shade Hunter kirjoitti tuossa muutama päivä takaperin. Lainaanpa siis itseäni kyseisetä postista, että ei tule turhaan kirjoiteltua samoja asioita uudelleen:
Quote:Kyllähän tuo yhteisprojekti kauniilta ajatukselta kuulostaa, mutta siinä on edelleen omat vaikeutensa. Ihmisiä on suhteelisen vaikea potkia persuuksille, jos aikaa/kiinnostusta ei yksinkertaisesti ole. Mitä nyt itse seurasin myös tuota yhteisprojektia, niin nimenomaisesti tähän se taisi vähän kaatua. Joku teki sitä ja toinen tätä ja kolmas ei mitään, mitään etenemistä ei oikein tapahtunut ajan kuluessa.

Toki jos itselläsi on kiinnostusta lähteä projektia vetämään ja uskot siinä onnistuvasi, niin kaikin mokomin. Jos onnistut siinä missä moni muu on jo ennen epäonnistunut, niin saat kyllä kaiken kunnioitukseni.

Ehkä tälläisten projektien kanssa kannattaisi enemmänkin käyttää ns. ketteriä kehitysmenetelmiä, kuin perinteisiä johtaja määrää-periaatteita. Ne eivät toimi oikein työelämässäkään eivätkä varsinkaan ICT-alan hommissa.

Esimerkki tälläisestä ketterästä menetelmästä voisi olla yksinkertaisuudessaan seuraavanlainen:
- Asialleen omistautuneet yksilöt kokoontuvat (irciin, meseen, foorumille...) ja päättävät yhdessä mitä haluavat valmiilta peliltä ja mitä ominaisuuksia siihen tulisi
- Samaiset ihmiset pilkkovat asiat osiin ja päättävät miten ja milloin asiat toteutetaan
- Projektia lähdetään työstämään edellisessä kohdassa määritellyn listan mukaan ja välillä tarkastellaan ollaanko aikataulussa ja onko halutut ominaisuudet toteutettu

Johtaja pitäisi olla, mutta sen pitäisi pitää vain projekti aikataulussa ja hoputella (laiskoja) työskentelijöitä. Johtajan tehtäviin kuuluu myös näyttää foorumilla mitä on tullut tehtyä.
Johtajan ei kumminkaan diktaattorisin ottein pitäisi päättää, mitä tehdä vaan juonenkäsikirjoittajat tekisivät sen.

Meillä töissä käytössä olevassa kehitysmenetelmässä nimenomaista pomoa ei ole, mutta on niin sanottu master, joka valvoo vain, että ryhmän jäsenet pystyvät tekemään työnsä ja jos joitain ongelmia ilmenee niin pyrkii poistamaan esteet. Tuolla hoputtamisella ei synny kuin ongelmia ja kitkaa ihmisten välillä. Jos aikataulussa ei yksinkertaisesti pysytä, vähennetään työtaakkaa pilkkomalla ongelmia enemmän osiin ja miettimällä uudelleen mitä tehdään. Minusta tämä on mallina melko toimiva.
Samaa mieltä IP:n kanssa. Hoputtamisella ei synny kuin lisää ongelmia...
Kuka puhui mitään hoputtamisesta?

Quote:Nyt vittu nostetaan itseämme niskasta kiinni ja vittu tehdään aikatauluja! Jos vain sanotaan, että tee tällainen huvipuistochipset, se venyy, koska ei olla määritetty mihin mennessä sen pitää olla valmis. Aikataulut voivat olla nyt tällaisessa projektissa melko väljät, mutta ei liian, ja ne ylipäänsä pitää olla olemassa.

Siis pitää olla jonkinlainen aikataulu, mutta se saa olla joustava. Turha hoputus ei toimi muuta kuin motivaation poistajana, sen tiedän itsekin.
voisin ottaa tarinantekoon osaa...