• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Kirjautuminen onnistuu nyt myös sähköpostiosoitteella.
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com).
Hello There, Guest! Login Register

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Epämääräiset MV-bugit
RPG Maker MV oli alkukuukausinaan parhaiten tunnettu bugisesta versiostaan ja Steam-vammoista. Sen jälkeen perustavanlaatuiset bugit ovat pääasiassa korjattuja ja klassiset plugarimaakarit ovat onnistuneet niitä laastaroimaan tehokkaasti. Patreonin kautta oikein mehukkaasti rahoitettu Yanfly vieläpä pitää plugareitaan päivitettynä ja vie liitännäisiään eteenpäin aina uusien MV-päivitysten myötä.

Oman sivujuonteensa tarinaan tuottaa päivitys 1.5 ja sen jälkeiset päivitykset MV:een. GE:tä on nimittäin koetettu viedä mobiiliystävällisempään suuntaan. Jälleen on tarvittu laastaria, sillä mobiili"optimoitu" ei ole yhtä kuin desktopilla parhaalla mahdollisella tavalla toimiva peli.

Tästä sitten päästäänkin minun kohtaamiini mielenkiintoisiin ongelmiin. Näistä näkyvimpänä eräs cutscene-kohtaukseni, johon koetin yhdessä vaiheessa lisätä animaation, mutta se on ajat sitten poistettu. Jostain syystä GE kuitenkin välillä muistaa tällaisen stepin olleen olemassa ja toistaa salama-animaation epäsäännöllisen säännöllisesti. Olen koettanut toistaa bugia, mutta en ole saanut mitään selvää patternia, mikä aina toistaisi bugin. Kaikki asiaan viittaavat Eventit on tarkastettu, mitään animaatioon viittaavaa ei enää ole olemassa.

Toisekseen MV:n buildit jäätyy harvoin, mutta havaittavasti scene-vaihdoksissa. Tämä on kaikkein ärsyttävintä, sillä syy lienee jossain enginen omassa koodissa, minkä rakennetta en tunne. On mahdotonta edes arvella syytä, mistä tällainen toiminta johtuu. Jäätyminen kestää yleensä noin minuutin, joka kyllä saa peruspelaajan sammuttamaan pelin. Tympeä ongelma.

MV:n hintaan nähden voisi olettaa. että se olisi huomattavasti bugittomampi. Itse en ole sitä juurikaan käyttänyt, mutta aika turhauttavalta tuollainen kuulostaa, kun sille ei tosiaan itse mahda mitään.

Niin voisi. Jos otetaan vertailuun vaikka Game Maker 2, joka on jollain tasolla saman sarjan GE, niin se on huomattavasti bugittomampi, kevyempi ja bundleissa halvempi. Säännöllisestihän ihmetellään MV:n suosiota länkkärimarkkinoilla. Se kun on melko vakiintunut, vaikka täysin laastariton versio on jopa kamala.

Tämä on tosiaan näitä viikkoja, kun olen turhautunut koko moottoriin ja valmis vaihtamaan lelua lennosta Big Grin

Forum Jump:

1 Guest(s)