• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Kirjautuminen onnistuu nyt myös sähköpostiosoitteella.
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com).
Hello There, Guest! Login Register

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ulkoluoto (MV) projektina
Uskaltanen viimein myöntää, että tämä on oikea projekti:

Ulkoluoto
Tarina Sutusta ja Touhusta, sekä heidän koirastaan Bobosta.

Lähtötilanne
Kauhun hikikarpalot otsillaan Sutun ja Touhun vanhemmat ovat suunnitelleet vuotuista kesälomaa. Aiemmat kesät sukulaisissa, lomakohteissa tai vaikkapa kaupungin uimarannalla ovat päätyneet katastrofaalisesti rasavillien ipanoiden toimesta. Täksi kesäksi perhe on varautunut kunnolla. Heidän on tarkoitus leiriytyä lähes autiolle entiselle kalastajasaarelle, missä nököttää tyhjänä Isän sukumökki. Aikuisen ajattelulla siellä ei voi saada mitään vahinkoa aikaan, mutta miten venyy lasten mielikuvitus?

Mitä seuraavaksi?
Kaikkea, rutosti  Big Grin

Tällä hetkellä pyörittelen projektinhallintaa, eli korjaan ja fiksaan isoa Exceliäni, missä on tavarat, aseet, esineet, kyvyt, paikat, hahmot jne. Jaoteltuina sivuilleen ja taulukkoihinsa. Jakanen jossain kohtaa pohjan yleiseen käyttöön. Mitään hienoa makroilua siellä ei ole, eli taulukon saa auki kyllä Libre Officella ja muilla, mikäli Exceliin ei ole pääsyä.

Toinen työkalu, mitä käytän projektinhallintaan on Trello. Ihan näpsäkkä ilmainen työkalu, johon voi listata kortteja asioista, jotka puuttuu. Vielä en ole viitsinyt jakaa sitä sprintteihin tai muuhun hienoon. Lähinnä säilytän sinne grafiikka-, puzzle- ja designpaloja, jotka pitäisi miettiä puhki ja toteuttaa.

Mitä nyt?
Hahmoanimaatioita ja puita.  Big Grin mappejakin pari on työn alla, mutta ne pitää suunnitella yhtä aikaa alueelle kuuluvien puzzlejen kautta, joten en viitsi lähteä tuosta vain vääntämään vasemmalla kädellä ja myöhemmin korjata kaikkea.

Mahtavaa, siitä se lähtee! Smile

Noniin, on tullut piirrettyä ja kirjoitettua aika lailla. Piirrän yhä lisää variantteja puista sillä grafiikan toistuvuus on ongelma, minkä helposti kohtaa. Varsinkin kun yrittää saada grafiikan näyttämään suuremman saaren luonnolta. Näillä leveyspiireillä kun sattuu olemaan tuota metsämäisyyttä ja kivikkoa Big Grin

Jaan nyt välillä taas yhden konseptipiirroksen, sillä viimeaikoina olen tainnut lähinnä selittää Excelin nautinnollisuudesta:

.png   Lehtipeikko.png (Size: 276.78 KB / Downloads: 14)

Noin! Siinä on surullinen lehtipeikko, jolle tein juuri itkuanimaation pelikentälle ja aloitan event-puun rakentamisen, sekä tietenkin keskustelun.

Photo 
Kun muiltakin tulee päivityksiä, tuntuu taas vähän vähemmän yksinäiseltä raportoida omaa edistymistäni Big Grin

Olen fiksannut grafiikkaa ja tarinaa eteenpäin. Kuvasuhteenkin päädyin muuttamaan 16:9:ksi, että saan kiinnostavamman näköisiä karttoja aikaan. Yhdessä tutorialissa taas neuvottiin, miten RPGMMV:n imageja saa käytettyä luovasti, joten lisäilin kaikenmaailman vesiheijasteita ja valotemppuja ruutuun. Nyt tosin kuvasuhteen muututtua pitää säätää asiat uudelleen paikalleen. Eipä siinä! Sellainen Youtube-naama kuin Echo607 on seurattavan arvoinen RPG Maker-tyyppi. Vaikka otsikoissa sanotaan tutsien ja videoiden olevan MV-aiheisia, suurin osa niistä on sovellettavissa VX Aceen tai ihan yleiseen RPG Maker -puuhailuun.

Myös Excel-elämykseni on laajentunut entisestään! Tein uuden taulun taas ja tällä kertaa maailman ja mappien eri koordinaateissa olevat makustelutekstit on lisätty siihen.

Tässäpä parin screen shotit:
[Image: itkev_peikko_2_by_lokki_kuutamo-dab6b0x.png]
Lähimetsä ja sen autettava, surullinen sammalpeikko.

[Image: title_sceen_by_lokki_kuutamo-dab6azs.png]
Titlescreen. Pitää vielä fiksata tuota niin, että tuo kamala kehys katoaa ja valikko on ilman taustagrafiikkaa. Sitä säätänen huomenna.
[Image: sauna_by_lokki_kuutamo-dab6azi.png]
Sauna, koska sauna on parasta :Big Grin Uusin vielä seinät ja heitän pimeään jotain satunnaisanimaatioita, esim. silmiä eventinä tuomaan vähän eloa.
[Image: laiturilla_by_lokki_kuutamo-dab6ay3.png]
Mökkilaituri on tässä. Pdän tästä mapista aika paljon. Pilviheijastukset sain aikaan siten, että otin Outside_A1 kartan ja leikkasin vesigraffat irti pohjasta. Sitten tein niistä osittain läpinäkyviä. Alle sitten lisäsin Parallaxina ihan default-pilviparallaxin, mikä löytyy RPG Makerin tarjoamista graffoista. Kiva kuriositeetti!
[Image: peikkoluola_by_lokki_kuutamo-dab6az0.png]
Tässä taas olen rakennellut nappi-puzzleja luolastoon. Tuli ainakin huomattua, että event-systeemi ei tarjoa ainakaan mitään sellaisia muuttujia, joilla voisin vaikka kierrättää switcheja, vaan jokaisen napin kohteille pitää aina tehdä omat switchit, ettei kaikki maailman bridgePuzzle01 -puzzlet tule ratkaistuksi painamalla yhtä nappia ;___;

Mutta hei, tämähän näyttää ihan mielenkiintoiselta! Suomalainen RPG seikkailu! Haluan pelata Big Grin

ShadeHunter, väännän tämän kyllä englanniksikin, mutta suomeksi olen kirjoittanut jo kauan. Saan siis paremmin tarinan kasaan kun kirjoitan ensin kaiken suomeksi - joten yhtä hyvin voin julkaista pelin ensin suomeksi :Big Grin Englanniksi tarvitsen lopuksi käännösapua, sillä kielioppi ei välttämättä luonnistu niin kuin pitäisi, tai nyanssit välity oikein.

[Image: outer_isle_concept_02_by_lokki_kuutamo-dac1fgr.jpg]

Viikon tähän projektiin kuluneet vähäiset tunnit ovat kuluneet pääasiassa konseptoinnissa ja puzzlejen toteutuksen suunnittelussa (huraa, ruutupaperi! Big Grin) Yllä yksi konsepteista. Lisäksi huomasin, että en ole hirveästi laittanut arvoa sille, miltä Sutun ja Touhun vanhemmat näyttää, joten niistä olen vedellyt luonnoksia.

Miten teillä muilla on tapana suunnitella puzzleja? Smile

Ah, todella kivan nköistä artworkkia taas kerran! Odotan innolla nähdä mitä Sutun ja Touhun seikkaulu tulee näyttämään.

Mutta kuitenkin
Ei ole yhtä vastausta puzzlejen luontiin. Niitä voi olla monenlaisia. Tärkeintä on se että pelaajan pitää (enemmän tai vähemmän) käyttää päättelykykyään. Eventeillä, swifteillä ja variableilla voi tehdä vaikka minkälaisia puzzleja. Esimerkiksi että sinulla on vaikka kartanossa taulu (joka koostuu eventeistä] Kun variable koordinaatit ovat oikeassa kohdassa, ovi avautuu.

Moro!
Pidin pientä projektitaukoa tuossa elo-syyskuussa, mutta nyt olen taas täynnä projektienergiaa. Viimeksi olen värkännyt alkuanimaatiota ja muokannut Peikkometsää. Tein uudelleen maatilet metsää varten, sillä vanhat perustilet tuntuivat sekavilta. En myöskään pitänyt umpimetsän grafiikoista, joiten maalasin uudet. Olen uusinut myös window-skiniä ja fontin vaihdoin nätimmäksi. Kaikenlaisia pikkuviilauksia siis.

Toisin sanoen, olen yhä hakenut tyyliä projektille ja vertaillut sitä, miten kauan erilaisten juttujen toteuttaminen vie. Sain myös s-postia eräältä musiikkihemmolta, jolle lupasin postittaa demottavaa tämän kuun lopun aikoihin, joten tekemistä olisi Smile Tässä pientä makustelua grafiikkapäivityksestä:

[Image: screenshot_by_lokki_kuutamo-dajym1c.jpg]

Moi vain pitkästä aikaa. En ole tehnyt oikein mitään projektin eteen sitten marraskuun 2016, mutta ryöstin kesäkuun lopusta joitain viikkoja Ulkoluodon tekemiseen. Löin tunnelma-plugineja kiinni moottoriin ja sain vähän paremman näköistä jälkeä mapeihin, mikä motivoi tällaista artistinrökälettä huomattavasti. Terraxin light-systeemi ja SmRndDde:n HUD-toolit ovat ajaneet asiansa. Tässä vähän screenshoteja:

Kivipeikkokuninkaan sali

[Image: kuninkaansali_by_lokki_kuutamo-dbfy16l.png]

Salakuljettajien(?) luola
[Image: salakuljettajien_luola03_by_lokki_kuutamo-dbfy15p.png]

Kortinpelaajat
[Image: kortinpelaajat_by_lokki_kuutamo-dbfy162.png]

Tuollaista updatea. Lisäksi siirsin koko käsikirjoituksen Scripteriin, mikä on sata kertaa mukavampi käsikirjoitustyökalu kuin Word. Sen jako eri kohtaukset hahmot yms. eräänlaiseksi tietokannaksi on oikein ihana :Big Grin Sain sen kanssa kirjoitettua toisenkin näytöksen.

//muoks:
Niin, ja sain vihdoin otteen taistelusysteemistä, mitä lähdin tähän liittämään. Atelierrgss otti lievästi sanottuna kunnianhimoisen hankkeen lähtiessään toteuttamaan Chrono Triggerin mekaniikkoja plugarina RPG Maker MV:lle. Ensin kiinnostuin lähinnä kartalle tarkoitetuista action-ominaisuuksista, mutta sitten leikittelin ja tajusin, että kyseessä on oikeastikin validi tappelumekaniikka. Sisäistämisessä on tosin projektia, sillä dokumentaatio on lähinnä portugaliksi Tongue

Nättiä edelleenkin ja mukavaa, että olet saanut lohkaistua tälle aikaa Smile

Alkoi kiinnostamaman tuo Scripter ja en äkkiseltään googlailemalla löytänyt mistä softasta oli kyse. Saisiko siihen linkkiä?

Ei, ihmekään kun ei löytynyt, sillä nimi on Scrivener Tongue Kyseessä on siis puhdas käsikirjoitustyökalu. Minulla on käytössä Windows-versio.

Tässä linkki: Scrivener

Työkalu on sinänsä yksinkertainen ja vastaavia avoimia työkaluja löytyi myös, mutta pidin Scriveneristä eniten. Softan hinta on 40 taalaa, mutta kokeiluversio kattaa 30 kirjoituspäivää. Kannattaa siis ainakin kokeilla, sopiiko omiin tarpeisiin.

Kiitos linkistä Smile Täytyy tutustua olisiko siitä itsellekin sopivaksi sopivaksi työkaluksi.

Eipä mitään, ainakin minä olen kokenut tuon yhdeksi parhaista käsikirjoitustyökaluista hinta-laatusuhteeltaan. Tietenkin on myös Articy: draft 3, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi vaihtaa kyseiseen softaan. Lisenssi on satasen ja käyettävyys on parhaimmillaan Unityn kanssa. Jos Unityllä tekee jotain, mikä vaatii tarkkaa kerrontaa, silloin Articyn softa on erinomainen.

----

On minulla myös Ulkoluoto-uutisia. Sain tehtyä MOG:n plugarilla sen pahuksen grabbling hook-systeemin. Älytön vääntö siinä oli, mutta annan kyllä tekijälle pisteet siitä, että hän on saanut RPG Makerille aikaan systeemin, joka astuu täysin ulos sisään rakennetuista taistelumekaniikoista ja luo täysin omansa mapille. Kuitenkaan sitä ei tarvitse itse skriptata vaan toimintaan vaikutetaan eventein. Olisi kuitenkin ollut kivaa, että dokumentaatio olisi ollut olemassa muullakin kielellä kuin portugalilla  Huh Onneksi englanniksi saa käännettyä automaattisesti tuotakin kieltä.

lmeisesti muunkaltaisten skillien luonti onkin jo helpompaa. Tässä kuvaa grabbling hookailustani:

[Image: grabbling_hook__functional_by_lokki_kuutamo-dbgovsn.png]

Jouduin tosin rikkomaan joitain mekaanikoitani ja nyt värkkään niitä uudestaan, mutta plugari ratkaisi niin monta ongelmaani paremmin kuin minä itse, että otin sen käyttöön pienestä takapakista huolimatta.

Forum Jump:

1 Guest(s)