• Tervetuloa RPG Maker Finlandiin!
  • Kirjautuminen onnistuu nyt myös sähköpostiosoitteella.
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä Isopahaan (isopaha@gmail.com).
Hello There, Guest! Login Register

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GameGuru
Ostin heinäkuussa 12,06 $:lla Humble Game Making Bundlen lähinnä siksi, että paketti sisälsi laadukasta musiikkia halvemmalla kuin keskimääräinen Steamin 75 %:n alennus. En ole vielä ehtinyt käydä edes neljäsosaa paketin muusta sisällöstä läpi, mutta ainakin ensimmäinen siitä asentamani sovellus on osoittautunut varsin mielenkiintoiseksi. Nimittäin GameGuru. Sattuuko olemaan jollekin tuttu?

Kyseessä on 3D-pelinteko-ohjelma, joka on toki varsin keskeneräisen oloinen (syö hävyttömän paljon prosessoritehoa ja kaatuu, jos sen auki ollessa yrittää pitää käynnissä yhtään mitään Notepadia monimutkaisempia sovelluksia), mutta joka eroaa kaikista muista kokeilemistani 3D-pelinteko-ohjelmista siinä, että se bugaa vähemmän, ja on itsenäisenä ohjelmana riittävä kokonaisen pelin tekemiseen. (Jos konsepti ei ole tuttu, niin markkinat ovat pullollaan "3D-pelinteko-ohjelmia", joilla pystyy tekemään 3D-peliin esim. hienon pelimaailman, mutta siihen vuorovaikuttavien hahmojen luominen vaatii jonkun ohjelmointikielen täyttä hallintaa, kalliin lisäosan tai sitten ominaisuus on tulossa, mutta sen kehittäminen on vielä vähän vaiheessa. GameGuru on itse asiassa RPG Maker 3:n (Playstation 2) ohella ainoa kokeilemani oikeasti toimiva 3D-pelinteko-ohjelma.)

Ohjelma sisältää melko monipuolisen karttaeditorin, valmiita materiaaleja sota-, zombi-, fantasia- tai lastenpelin tekemiseen sekä (varsin suppean) hahmoeditorin. Hahmojen, aseiden, avaimien, ovien, jne. toimintaa ohjaa LUA:an pohjautuva skriptikieli. Moottori on aavistuksen verran suljetumpi kuin RPG Makerin, ja osa valmiista toiminnoista on LUA:n ulottumattomissa. Tämä ei tietenkään estä kokonaan ohittamasta sisäänrakennettua logiikkaa ja koodaamasta päälle omaa.

Olen testaillut ohjelmaa nyt noin kuukauden ja johtopäätöksenä sanoisin, että varsin hauska lelu, mutta harmillisen raskas. Mukavaa vaihtelua 2D-maailmaan ja sopiva motivaattori uuden ohjelmointikielen opetteluun.

https://www.game-guru.com/

Ps. Käyttöönottovaiheessa GameGurun suurimmat ongelmat olivat enginen raskaus sekä tallennussysteemin puuttuminen. Näistä jälkimmäiseen olen jo ehtinyt koodata ratkaisun:

https://forum.game-guru.com/thread/213084

Hittolainen, miten olenkaan pystyny itse ohittamaan tuon Game Making Bundlen vaikka sähköpostiin kilahtaa aina ilmoitukset uusista bundleista. Olisi voinut vihdoin ja viimein ostaa nuo vanhemmatkin RPG Makerit ihan virallisesti Big Grin

Ihan mielenkiintoisen näköinen vempele tuo Game Guru, täytyypä latailla ja kokeilla sitä itsekin. Itselläni on noista 3D-pelinteko-ohjelmista jäänyt vähän paha maku suuhun lähinnä sen takia, että yleensä ne ovat kovin yksinkertaisia ja ei niillä oikeasti mitään kovin syvällistä saa aikaiseksi. Toisaalta raskaamman sarjan pelimoottorit, kuten Unity tai Unreal Engine taas vaativatkin jo sitten niin paljon tietämystä itse editorista, että niitä ei voi kovin helppokäyttöisiksi sanoa.

Ahaa, kun bundle oli niin hankin game gurun. Ihan kiva ohjelma, vaikka enemmänkin suunniteltu tällä hetkellä fpsConfusedille.

MV:n sisältävää Bundlea tai Steamin 75 % alennusta odotellessani olen viihdyttänyt itseäni kehittämällä GameGuruun skriptejä. Nyt myös RPG-pelien tekeminen onnistuu. Smile

https://forum.game-guru.com/thread/213751

[Image: 9f6c8bf7855f84df6a3188cab6e5c9e9.jpg]

(Edit 29.5.2017. Herätetty kuollut kuva.)

Cool! Tulee mieleen Skyrimin valikot jostakin syystä Big Grin

Nythän vasta hokasin, että GameGurua ohjastetaan Lua:lla (näköjään lukee myös ensimmäisessä postauksessa). Tuli sattumalta itsekin opiskeltua sitä tuossa viikonloppuna huvikseen Smile

Taitaa olla sama fontti. Skyrimissä hieman persoonallisempi, mutta toisaalta ei tuo mun tekemäkään huono ole varsinkaan, kun kyseessä on ensimmäinen täysin puhtaalta pöydältä tekemäni valikko- (RPG Maker XP valikkoni on lähinnä modaus) JA hahmonkehityssysteemi.

Kesä lähestyy, joten on aika jälleen aktivoitua 2 viikoksi myös pelinkehitysrintamalla.

Koodasin GameGurulle uuden RPG-logiikan, johon sisältyy vuoropohjainen taistelusysteemi sekä neljästä hahmosta koostuva ryhmä. Näyttää toiminnassa tältä:

[Image: c8b94949717ae14bce7ce94f38143dea.jpg]

En tosin ole vieläkään hylkäämässä RPG Makeria, koska GameGurun ongelma on kahden vuoden kehityksestä huolimatta varsin heikkotehoinen pelimoottori, joka lataa ärsyttävän kauan, jos kartalla on yhtään enempää kokoa. Puhumattakaan kryptisistä bugeista, joihin editori ajoittain kaatuu, jos sen auki ollessa yrittää avata muita sovelluksia (esim. Firefoxin...).

Hauskalta näyttää Smile Voisi kuvitella, että jollakin muullakin GameGurua käyttävällä olisi tuolle käyttöä. Pitääpä ihan huvikseen seurata, että alkaako myyntilaskuri nousemaan...

Toivotaan, että löytyy. GameGurun Steam-sivun aktiivisuudesta ja Game Creators storen tämänhetkisestä päivitystahdista päätellen GameGuru on saattanut jo ohittaa parhaan ikänsä. Pelkäänpä, että valtaosan GameGurun RPG-väestä siirtyi MyWorldiin, kun se julkaistiin.

Forum Jump:

1 Guest(s)